Criatures 23/05/2015

Troba la teva apli! Toolbox busca la que et cal

El programa mSchools posa en marxa una eina que busca les aplicacions més útils per als professors. Els docents les avaluen i en comparteixin opinions

Bernat Vilaró
3 min
Troba la teva apli Toolbox busca la que et cal

Amb tantes aplicacions educatives disponibles, pot ser tota una odissea trobar la que més s’adequa a les necessitats que el professor té per a una assignatura o un tema en concret. És fins i tot un repte. Per això el programa mSchools ha posat en marxa Toolbox, un aparador d’aplicacions mòbils avaluades per docents d’arreu de Catalunya, d’acord amb els criteris educatius i d’adequació curricular.

D’aquesta manera, la plataforma neix amb l’objectiu d’aglutinar aplis educatives útils per millorar els processos d’aprenentatge i la pràctica dels professors. L’eina, que es pot consultar a Toolbox.mobileworldcapital.com, ja té més d’un centenar d’aplicacions que s’han testat, i s’espera que continuï creixent amb les aportacions del col·lectiu docent, que pot introduir i explicar les seves experiències a l’aula amb les aplis. Tota la informació és accessible per a tothom que vulgui cercar aplicacions educatives, tant per a l’aula com per a l’entorn familiar.

Un tast de l’eina

Toolbox facilita que el professorat pugui provar, introduir i avaluar les aplis que vol utilitzar a partir de la seva experiència, i sempre d’acord amb la metodologia que estableix el departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

L’eina es va presentar el dimecres 6 de maig a la seu de la Mobile World Capital, i durant la jornada els assistents van conèixer la metodologia per avaluar i compartir aplicacions. La sessió de formació, que va anar a càrrec dels responsables de l’àrea de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC) del departament d’Ensenyament, va congregar una cinquantena de docents d’arreu de Catalunya.

David Vilella és el mànager de Toolbox, la plataforma que ha creat mSchools -el programa impulsat per la Mobile World Capital Barcelona en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA-. “És com una mena de Google Play o AppleStore però focalitzat en aplicacions educatives”, explica Vilella, que destaca que l’objectiu és que els professors puguin triar l’apli que més s’ajusti a les seves necessitats. “És un recull en línia amb centenars d’aplicacions educatives, avaluades per la comunitat de professors i avaluadors que es registren a la plataforma”. D’aquesta manera es proporciona al professional docent “l’accés a continguts mòbils de qualitat” a partir del primer curs de primària i fins al segon de batxillerat.

Perdre la por

Òscar Òdena, professor de l’Institut Baix Camp de Reus, va assistir al taller de Toolbox del 6 de maig. “L’eina està molt bé, ara fa falta que els professors la facin servir i que es pugin al servidor tot d’opinions i contingut, que és la segona fase del projecte”. Òdena afegeix que en aquest institut de Reus ja estan familiaritzats des de fa temps amb les noves tecnologies, i que “el departament d’informàtica treballa amb altres departaments que estan molt menys acostumats” a les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). “Tenir algú que et dóna suport en temes d’informàtica t’ajuda a perdre la por, i el Toolbox en certa manera també ve a ser això”, conclou Òdena.

Eina transversal

Judit Lorita és mestra de l’escola El Sagrer de Barcelona, i també va participar al taller de Toolbox a la seu de la Mobile World Capital. “Acostumem a buscar aplicacions per treballar a l’aula amb els nens, però hi ha molta oferta d’eines i Toolbox hi posa solució”, explica Lorita, que destaca que la plataforma que ha engegat mSchools beneficia alumnat i mestres: “Hi ha molt feedback entre aquests dos actors”. I afegeix que “cal engrescar els mestres, tant els que tenen facilitats en l’ús d’aquestes eines com els que no, ja que a aquests els pot ajudar molt una eina com Toolbox”.

Com s’avalua

Gràcies a la participació del professorat, Toolbox té un directori d’aplicacions educatives que han escollit i valorat els mateixos docents. Les aplicacions es classifiquen segons diversos criteris per facilitar-ne la cerca. A més, cadascuna de les aplicacions que apareixen a Toolbox té una fitxa pròpia, amb una breu descripció sobre les seves característiques i altres detalls sobre l’accés a l’aplicació, com ara enllaços de la descàrrega o els seus sistemes operatius.

Finalment, els professors també poden explicar les seves experiències en unes altres fitxes on es pot detallar com han aplicat les eines a l’aula. Aquí també hi poden resumir quines tasques han fet, quines activitats han dut a terme, quins tipus de projectes s’han fet servir a partir de les aplicacions escollides, durant quant de temps i quin mètode d’avaluació s’ha triat. És a dir, oferir a altres possibles usuaris tot de detalls i experiències que poden servir perquè els professors, en xarxa, puguin aprendre els uns dels altres i compartir la utilitat de l’eina.

stats