BERNAT VILARÓ

Robots per educar Aprendre i programar alhora

La comunitat virtual Xnergic utilitza la placa de codi obert Arduino per ensenyar als adolescents a aprendre i a programar en robòtica

Avui dia, amb codis binaris, quatre conceptes bàsics d’informàtica i programació es pot fer gairebé de tot. Això sí, sempre amb una mica de paciència, interès i la dedicació necessària. Els més joves són els primers que es llancen a l’aventura de crear videojocs, inventar aplicacions per a mòbils i endinsar-se en el món de la robòtica.

En aquest camp, la comunitat virtual Xnergic, basada en els joves d’entre 11 i 17 anys apassionats per la tecnologia, utilitza la placa de codi obert anomenada Arduino en els grups d’entrenament de robòtica i als campus, que permet als adolescents aprendre a fer autèntiques peripècies amb aquest sistema de plaques imprès. Arduino es basa en un microcontrolador de codi obert amb l’objectiu de fer més simple i accessible el disseny de circuits electrònics amb microcontroladors. Per situar aquesta eina en context, es podria dir que Arduino és en el món de la robòtica l’equivalent de l’Scratch en el món dels videojocs.

Jugar i aprendre

David Otero, de Xnergic, coneix bé aquest codi obert a la imaginació, i per això explica el seu potencial educatiu. Per començar, parla dels robots rastrejadors, “senzills de construir i programar”. Els robots Arduino tenen l’objectiu principal de “seguir de manera fidel una línia fosca dibuixada a terra sobre un entorn més clar”, apunta. “Quan els seus sensors de llum, que enfoquen a terra, detecten la línia més fosca, les rodes del robot giren cap endavant i el robot avança”, explica. D’aquesta manera, Arduino permet jugar amb la imaginació i, a més, ho fa amb tot tipus de materials per reciclar o reutilitzar. “Arduino és només una controladora senzilla de programar. Amb una caixa i un altaveu podem fer una magnífica alarma infraroja”, continua.

El vessant educatiu també destaca perquè permet aproximar-se d’una manera amigable a la tecnologia: “Motiva l’usuari a treballar amb objectius ben definits”, reitera. I és que amb el codi obert d’Arduino es dóna molta importància a la iniciativa i l’esforç, a més de potenciar l’esperit de millora i progrés: “Quan treballem en robòtica sempre tindrem errades -reconeix el David-. Hi ha un flux de productes que a poc a poc van millorant els seus serveis, i si volem fer un robot amb Arduino hem de tenir en compte que tindrem errades i que amb el temps i la constància anirem millorant les nostres capacitats de deducció i observació, que ens ajudaran a detectar un problema cada cop amb més facilitat”, diu.

En xarxa

El David també parla de la comunitat que hi ha al darrere d’aquest jovent que s’inicia en la programació. Els videotutorials i els fòrums serveixen perquè els adolescents trobin un espai comú on poden exposar amb facilitat els seus problemes per solucionar-los entre tots. A més, segons explica aquest jove especialitzat en robòtica, “a la comunitat s’encarreguen de provar els nous productes de les grans empreses que aposten per la controladora Arduino com a element principal en la seva electrònica”. De fet, els mateixos membres de la comunitat corregeixen errors, i fins i tot modifiquen els codis i les estructures informàtiques.

La llibertat és un altre punt fort del potencial educatiu d’Arduino. En definitiva, eines perquè els joves puguin desenvolupar tot el seu potencial, també des de la robòtica. Les possibilitats són infinites. ¿A qui no li agrada aprendre jugant?e