Criatures 30/06/2012

Pare, vigila l'estop! Aprendre també educació viària

Xavier Tedó
4 min
Pare, vigila l'estop! Aprendre també educació viària

L'Escola Joan Sanpera de les Franqueses del Vallès fa més de vint anys que imparteix educació viària als seus alumnes, cosa que l'ha convertida en un dels centres més veterans del país a abordar aquesta temàtica. Tot i que el currículum escolar de primària s'engloba en l'àrea de coneixement del medi social i cultural, no deixa de ser voluntari i encara són moltes les escoles que no en fan. En el cas de la Sanpera, la direcció de l'escola i l'Ajuntament es van posar d'acord de seguida per fer unes sessions sobre educació viària. Com explica la seva directora, Emília Ventura, l'objectiu és doble: "El programa serveix per fomentar una conducció cívica i alhora conèixer la policia local". De fet, encara que també hi ha entitats i empreses que promouen xerrades i activitats per conscienciar els nens sobre la importància de reduir els riscos a l'hora de conduir, aquesta iniciativa sorgeix sovint del mateix cos policial. En aquest sentit, Ventura subratlla que "els alumnes veuen el policia com una persona que els pot ajudar, ja no és un desconegut i l'aturen pel carrer, si cal". El principal avantatge d'aquestes sessions, però, es posa de manifest al carrer: "Se circula amb més tranquil·litat pel poble, la campanya ha anat molt bé perquè els adults prenen consciència", assegura la directora de l'escola. Si els pares no reaccionen, els fills els ho recorden: "Si cometen una infracció, els fills els renyen i són tan influents que rectifiquen, és la manera més eficient de canviar conductes al volant". El programa, que es desenvolupa al segon trimestre durant dues setmanes, porta a terme diferents activitats en funció de l'edat.

Multar amb la policia

El primer curs que participa en la iniciativa és P-5: a aquests alumnes els donen quatre nocions bàsiques. Un agent de la policia local, acompanyat per la tutora, fa una breu xerrada, que inclou la projecció d'un vídeo: "Els ensenyen els senyals de trànsit més elementals, com l'estop i el prohibit el pas, i a mesura que es fan grans n'aprenen més". La formació també inclou una activitat pràctica, que consisteix a visitar un dia les dependències policials. A primer ja van una mica més enllà i la canalla aprèn a circular correctament pel poble amb una classe teòrica de civisme. Un aprenentatge que posen en pràctica els alumnes de tercer. El policia local surt al carrer amb tota la classe vestits amb les clàssiques armilles grogues per veure si els cotxes s'aturen als passos de vianants o si estan ben aparcats: "Quan no s'aturen fan parar el cotxe", explica Ventura, que valora que "són els petits els que consciencien els grans". La tasca dels alumnes no es limita, però, a amonestar verbalment els infractors. El dia que van amb l'agent, els veïns de les Franqueses no poden badar: "Els encanta posar multes!", exclama rient la directora de l'escola, que remarca que "si enxampen un cotxe mal aparcat corren cap a l'agent a avisar-lo perquè no se li escapi". Els alumnes de cinquè i sisè, en canvi, s'examinen. Els primers participen en una gimcana amb bicicletes al pati de l'escola, que es converteix en un circuit per on han de circular com si ho fessin per la via pública. Els de sisè es desplacen a l'aparcament que hi ha davant del pavelló, que es condiciona també com un circuit, però en aquest cas es mouen amb karts. Com que són l'últim curs, les proves es compliquen i es mira que, a banda de respectar els senyals, tinguin un comportament cívic.

Creuar amb el semàfor en vermell, no anar al pas de vianants més pròxim o anar sense lligar a la cadireta del cotxe. Aquestes són algunes de les infraccions més habituals que cometen els pares amb els nens en el dia a dia. També n'hi ha que són de responsabilitat compartida, com posar-se el casc quan van en bicicleta.

Manolo Herrero, vigilant municipal de Breda que, entre altres tasques, regula el trànsit, va proposar fer el curs a la direcció del CEIP Montseny després de constatar que els nens no es posaven cap protecció al cap quan sortien amb els amics en bicicleta. "Havia fet un curs de monitor d'educació viària a l'Escola de Policia de Mollet i vaig recomanar fer-lo a l'escola". Després de cinc anys ininterromputs del programa, la directora del centre, Estefania Torres, no amaga la seva satisfacció: "El balanç és molt bo perquè la canalla es posa el casc o obliga el pare a posar-se el cinturó, estan molt sensibilitzats i són ells els que obliguen a complir les normes als pares". Herrero també en fa una valoració positiva, però matisa que "ho obliden perquè és una setmana a l'any". L'instructor aposta per potenciar-ho més des de l'escola i la família perquè "amb una setmana no es poden fer miracles". Sempre en queda un pòsit, això sí: "Sempre hi ha un nano conscienciat que diu als altres que es posin el casc amb la bicicleta". Sigui com sigui, Herrero deixa clar que "s'hi ha de posar més èmfasi, especialment els pares, que tampoc hi donen gaire importància". Ell sí que alerta els alumnes dels riscos que corren si no els lliguen a la cadireta o no es posen el cinturó en unes sessions teòriques que només pretenen que els infants comencin a prendre consciència.

Fabricants conscienciats

Els mateixos fabricants d'automòbils són conscients de la necessitat de fomentar l'educació viària entre els infants. En aquest sentit, Audi promou des de fa uns quants anys, a través del seu programa de responsabilitat social Attitudes, l'Escola d'Educació Viària (www.attitudes.org/programa-infantil-de-educacion-vial/). Des d'Audi mantenen que els nens són els vianants, conductors i passatgers del futur, de manera que pensant en ells l'any 2000 van crear aquesta escola. Es tracta d'una iniciativa itinerant que en els seus primers deu anys de funcionament ha acollit més de 60.000 nens i nenes de diferents ciutats de l'Estat.

A les seves instal·lacions un equip pedagògic imparteix classes teòriques i pràctiques sobre actitud viària als nens i nenes que visiten l'Escola, on desenvolupen diverses activitats, com una xerrada teòrica introductòria del Programa d'Educació Viària d'Attitudes amb el suport de mitjans audiovisuals; un taller de jocs educatius digitals, en el qual es reforcen els valors apresos en la xerrada teòrica d'una manera lúdica i divertida; un taller de reflectors, en què els alumnes experimenten la importància de fer-se visible a les vies públiques amb escassa il·luminació i en què creen els seus propis elements per augmentar la seva seguretat en l'àmbit viari, i un circuit de karts que simula un entorn urbà en el qual es posen en pràctica els coneixements adquirits.

Els cursos són gratuïts i estan a disposició dels centres escolars que hi estiguin interessats.

stats