Memòria selectiva

Per què recorden el que veuen a la TV i obliden el que explica el mestre?

Les respostes són diverses. "Si no presten atenció al que s'explica, no ho recordaran", diu el neurocientífic Daniel T. Willingham, autor del llibre Per què als nens no els agrada anar a l'escola? (Graó). I a què presten atenció els alumnes? "Presten més atenció als esdeveniments que els emocionen. L'efecte de l'emoció en la memòria és real i, actualment, els investigadors ja han comprès una part dels intercanvis bioquímics que ho expliquen". Tot i això, no és l'únic motiu que fa retenir la memòria. També ho és la repetició, tot i que tampoc no n'hi ha prou, perquè el que realment es necessita per recordar és la reflexió sobre el significat. Just per això el neurocientífic sentencia que "el record és el que queda després de la reflexió". El cervell tria de manera pragmàtica el que vol memoritzar: "Si no es reflexiona gaire sobre alguna cosa, és probable que no s'hagi d'utilitzar un altre cop i, per tant, que no calgui recordar-la". Per tant, i com a consell final, Willingham recomana als professors: "Cal preparar les classes assegurant-se que els alumnes reflexionaran sobre el significat de la informació". Només així la recordaran.