AINHOA BOIX

Juguen, els adolescents?

Juguen, els adolescents? / FOTO: HOMOLUDICUS VALÈNCIA Zoom

Són les 16.30 h d'un divendres. Falta, exactament, mitja hora perquè HomoLudicus València obri les portes i el mateix temps perquè joves de diferents edats i punts de la ciutat comencin a deixar-se caure per degoteig en aquesta botiga de jocs de taula que pren el nom i la filosofia d'HomoLudicus, una editorial d'Eurogames i ludoteca amb seu a Granollers. Juanma Costa, el responsable de coordinació de projectes d'aquest establiment i un dels encarregats d'atendre les persones que s'hi acosten, no disposa de dades exactes sobre el nombre d'adolescents que hi entren diàriament, però sí d'una certesa: els joves de 12 a 18 anys, en la seva majoria nois, són una part importantíssima de la clientela d'HomoLudicus. Segons ens diu, els més grans, que tenen més de 16 anys, solen decantar-se per jocs de més component estratègic i de complexitat, amb un ingredient educatiu i de gestió de recursos important, com poden ser Carcassonne i Colonos de Catán i que, fins i tot, poden reproduir partides de rol com Arkham Horror . Els més joves, d'edats compreses entre els 12 i els 16 anys, opten per jocs més senzills, amb una dinàmica que es pot assimilar en només 4 o 5 minuts i que, per tant, es poden controlar al moment i permeten que un jugador novell s'integri fàcilment en la partida i pugui, fins i tot, sortir-ne vencedor.

Jugar amb els amics

"Per la temàtica i per l'edat en què estan, els menors de 16 anys solen jugar amb amics i ho solen fer a jocs que precisen més interacció. Viuen una etapa en què els agrada competir i, per això, busquen jocs com el Jungle speed , en què guanya qui es desfà primer de totes les seves cartes i aconsegueix el Tòtem, o Bang i King of Tokyo , en els quals cada jugador adopta un rol i té com a objectiu eliminar el contrari", indica Costa, que, malgrat parlar de l'èxit d'aquests títols, no dubta a qualificar els jocs de taula, cartes i habilitat de minoritaris pel que fa als videojocs, els jocs estrella entre els adolescents.

Videojocs, els preferits

I és que, segons comenta l'encarregat d'HomoLudicus València i confirma l'informe Jóvenes y ocio digital, realitzat per Daniel Aranda, Jordi Sánchez Navarro i Carlos Tabernero per a la UOC l'any 2009 -un dels pocs treballs sobre noves tecnologies que pren com a mostra, exclusivament, joves del nostre país-, els nois de 12 a 18 anys són totalment multimèdia. Els telèfons mòbils, internet i els videojocs són algunes de les plataformes que, com bé indica aquest estudi, utilitzen els adolescents en el seu dia a dia i que traslladen al camp lúdic en la següent mesura: el 23,2 % dels 2.054 joves enquestats utilitzen el mòbil per jugar i el 42,4% juguen a jocs electrònics a través de videoconsoles, ordinadors personals o via online . Però hi ha dades més recents i, també, més generals. Concretament les de la Guía para padres sobre uso seguro de videojuegos por menores -un informe elaborat el 2010 per l'Instituto Nacional de Tecnologías de la Información (Inteco) i l'Associació Espanyola de Distribuïdors i Editors de Software d'Entreteniment (aDeSe)-, que afirma que el 72% dels nens i adolescents del nostre país juguen a videojocs i que el 62% ho fan una mitjana de 5,2 hores a la setmana.

L'Héctor Z., un estudiant valencià de 16 anys, seria un d'aquests nois. No ha calculat quantes hores passa setmanalment davant de l'ordinador, però reconeix que, des que ben petit, utilitza els videojocs per entretenir-se i per desconnectar dels estudis. "Els jocs que més em solen agradar són els de rol, en els quals tens un personatge i el crees d'una determinada manera per superar una aventura. Però també m'agraden els d'acció, en els quals, després d'estar estudiant, pots alliberar una mica d'adrenalina. O els de puzzles, perquè, potser, requereixen pensar una mica més que els altres", comenta aquest amant de literatura que reconeix haver après més coses sobre mitologia grega a través dels videojocs que gràcies a les explicacions del professor. Un sentiment que comparteix amb altres amics, amb els quals juga via online i intercanvia impressions i descobriments sobre aquest tema.

Alguna cosa semblant li passa a l'Alejandro López, un noi de 18 anys que, com l'Héctor, és un apassionat dels jocs electrònics i, especialment, dels de rol. Però ell, a més de jugar per plaer, ho fa per vocació: estudia enginyeria multimèdia i el disseny i la creació de videojocs és una de les sortides professionals més atractives d'aquesta carrera, que s'ha implantat fa poc a València. Segons explica, va començar a jugar en una edat molt primerenca i ho va fer a MMORPG (Videojoc de Rol Multijugador Massiu en Línia), és a dir, jocs de rol online en què milers de persones poden crear el seu personatge, augmentar de nivell i experiència en funció del temps invertit en aquesta aplicació i participar en les missions o aventures que aquest format proposa sense que s'acabin mai. No obstant això, va abandonar aquesta afició aviat i es va centrar en altres jocs de rol menys invasius: "Abans jugava a jocs massius, però em vaig adonar que perdia molt temps. Ara prefereixo altres jocs en els quals no té tanta importància el creixement d'aquest personatge com la teva destresa a l'hora de dirigir-lo", explica l'Alejandro, que no dubta a parlar del seu gust pels jocs de rol en viu.

Als nois, doncs, els agraden els jocs d'estratègia, d'acció, d'esports, de cotxes, d'aventures o de rol i en gaudeixen tant en la seva versió electrònica com la tradicional. Però, què passa amb les noies? ¿Arriben a l'adolescència i deixen de jugar? Ni de bon tros. Elles també juguen i ho fan, com la major part dels nois de la seva edat, als videojocs. No obstant això, la temàtica escollida, el temps dedicat i, sobretot, l'edat en la qual abandonen aquest tipus de pràctiques és diferent de la dels nois. Així, segons l'informe elaborat per Inteco i aDeSe, tan sols un 18,9% de les nenes i adolescents juguen a videojocs online , just la meitat que els nois. Es podria dir, doncs, que mentre que els nois mostren més predisposició i control sobre aquest tipus de propostes d'oci digital, les dones són més casuals en aquestes pràctiques i busquen, sobretot, una jugabilitat fàcil.

Jocs més socials

Eduard Porta, encarregat de la botiga I-MAN Videojuegos de Barcelona, tertulià del programa L'hora de l'ornitorinc d'Abc Punto Radio i coneixedor dels hàbits de compra dels adolescents, comenta que "les noies s'inicien en aquest món a través de videojocs de plataformes com Mario Bros i que, a mesura que es fan més grans, es decanten per jocs més socials i continuistes, als quals poden accedir a través de Facebook, Tuenti i aplicacions mòbils".

The Sims , SimCity i FarmVille són alguns dels jocs electrònics que menciona Porta; la Marta Damià, una valenciana de 18 anys, reconeix que hi ha jugat alguna vegada per passar l'estona. De tota manera, aquesta adolescent confessa que el que realment prefereix és el WhatsApp. Confirma, doncs, que les noies es decanten més per distreure's amb les xarxes socials.