Criatures 25/01/2014

Facilitar la conciliació. Escola i feina a tocar

Les escoles bressol en centres empresarials són una oportunitat de conciliar la feina amb la família. A més, reporten beneficis per a les empreses i per als treballadors

Laura Pinyol
5 min

Si conciliar l'horari laboral amb la criança dels fills ja és complicat habitualment per a tothom, imagineu-vos si el vostre torn comença de matinada i acaba a primera hora de la tarda. L'any 2004, Mercabarna, on es concentren els mercats de majoristes de Barcelona -i on operen més de 700 empreses, sobretot d'alimentació-, va posar en marxa una escola bressol dins del mateix recinte. En aquell moment, la direcció va considerar que una escola podia ser un servei molt important per ajudar els treballadors de les empreses a conciliar feina i família.

Millorar la motivació, reduir l'absentisme i retenir el personal van ser arguments clau per instal·lar-la. Així va néixer Simphonie Mercabarna, gestionada per una de les empreses especialitzades en la gestió d'escoles bressol en àrees empresarials, que també s'ocupa de Simphonie ZAL, a l'àrea logística del port de Barcelona. Simphonie, centre privat, compta aquest curs amb 25 alumnes, que assisteixen a classe entre les 7 del matí i dos quarts de 7 de la tarda. L'horari és, potser, un dels trets distintius de l'escola, ubicada en una àrea tan eminentment empresarial.

El polígon alimentari força que hi hagi sectors, com la carn o el peix, que iniciïn torns a les cinc del matí. Per això, en altres cursos, l'escola ha obert a aquesta hora i ha tancat gairebé al vespre. És a dir, una de les principals singularitats de Simphonie és la seva flexibilitat horària i la capacitat d'adaptar-se a les demandes de pares i mares. A més, l'escola no tanca per vacances ni a l'agost, només els dies festius del calendari, i dóna total cobertura a les jornades laborals.

Línia pedagògica

La directora de l'escola és la Mònica Hermida, que reivindica: "No som un lloc on guardem els nens; som una escola com qualsevol altra, amb una especial atenció a la línia pedagògica, com la metodologia de Gardner" sobre el desenvolupament de les intel·ligències múltiples en l'organització dels racons de jocs (o aules), que permet treballar específicament aquestes "intel·ligències" o capacitats com la musical, la lògico-matemàtica, l'espacial, etcètera.

La proximitat amb el lloc de treball dels pares permet una relació molt "directa i continuada" amb les famílies. "Aquí -explica la Mònica- el 80% dels alumnes són a l'escola unes deu hores", que és el màxim permès per llei, i això fa que s'estableixi "una relació de molta confiança i complicitat amb cadascuna de les famílies".

La Gemma Llopart és la mare de l'Andreu, que fa P-2, i treballa al bar L'Escorxador, dins de Mercabarna, i el seu marit en una empresa del mercat de la fruita. Són del Prat però "aquí tot cau lluny". Van escollir Simphonie "per les bones referències que en donava la gent que hi havia dut els fills" i perquè "dóna molta tranquil·litat" saber que són al costat "si es posen malalts o s'ha de córrer". El principal avantatge per a ells és "la combinació d'horaris" i que "l'escola és una escola, amb un projecte educatiu molt engrescador".

Sense teixit familiar

L'Esther Martí és la mare de la Paula i la Judit (que fan P-2 i P-1) i treballa com a responsable de qualitat en una empresa de distribució de fruita i verdura. El seu marit treballa en una empresa de transport i logística. Viuen a Abrera, la seva família és de Tarragona i la d'ell de Galícia. "Per a nosaltres l'escola ha estat fonamental perquè no tenim avis que ens les puguin anar a buscar". "Per això -expliquen-, en conèixer l'escola se'ns va obrir el cel: per la confiança de poder-hi ser en dos minuts, de no tenir el neguit d'arribar-hi tard per culpa de les retencions, de saber que, durant els trajectes, anem totes tres juntes al cotxe". El que valora més l'Esther és la "proximitat", la "disponibilitat horària" i la "continuïtat" de saber que el centre està obert durant tot l'any. En aquests aspectes hi hauria coincidència si preguntéssim el mateix a altres pares usuaris d'aquest centre.

Escola de polígon

El polígon industrial de Bufalvent, a Manresa, és la principal zona industrial del Bages i agrupa unes 300 empreses. L'Associació d'Empresaris, a través de la junta directiva, va liderar durant anys la reivindicació d'una escola bressol pública, i finalment el CISES, el consorci públic finançat a parts iguals entre l'Ajuntament de Manresa i l'Associació, va facilitar-ne la construcció.

Així el 2012 es va inaugurar Bressolvent, que avui compta amb 31 alumnes inscrits. El motiu per posar-la en marxa, segons explica Montserrat Ambrós, gerent de l'entitat empresarial, va ser doble: "Treballadors i empreses". Al polígon hi havia "un alt percentatge de gent jove amb fills petits" que, en la majoria dels casos, tenien "conflictes per conciliar feina i família, sobretot les dones". Les conseqüències eren "desigualtat d'oportunitats, dificultats per mantenir el lloc de treball o promocionar-se, discriminació en alguns processos de selecció i precarietat laboral" per la temporalitat dels contractes. A més, Ambrós recorda que "des del punt de vista personal" aquestes situacions poden provocar "conflictes interns com insatisfacció, frustració, estrès o culpabilitat davant les renúncies laborals o familiars".

Pel que fa a les pimes, Ambrós assenyala: "No teníem mecanismes per oferir aquesta conciliació als treballadors i donar-los solucions i això generava més baixes, reduccions de jornada i, sobretot, pèrdua de professionals". Per això es va impulsar el projecte. "Bressolvent ens va semblar que era una solució per donar valor afegit als llocs de treball de les empreses d'aquí i aconseguir una millor gestió del capital humà", raona la gerent de l'Associació d'Empresaris.

Beneficis per a tots

Tot i el que aquesta mena d'escoles bressol representen per a moltes famílies treballadores, Simphonie, per exemple, no té cap subvenció. L'Assocome (l'Associació de Concessionaris de Mercabarna) aporta una quantitat mensual a l'escola que es dedueix entre els alumnes amb pares que treballin en alguna de les empreses associades. A més, algunes empreses, individualment, cobreixen amb una aportació mensual part del cost de l'escolarització dels fills dels seus treballadors.

Al centre públic Bressolvent, en canvi, les quotes són més ajustades, tot i que des de la junta directiva s'aconsella a les empreses que participin del cost de l'educació dels fills dels seus treballadors. Una inversió que pot ser molt intel·ligent, ja que seria molt ben valorada pels treballadors i faria que sentissin un vincle superior amb l'empresa.

Els beneficis de treballar a prop dels fills tenen una part d'imponderable, com la satisfacció i la motivació en els treballadors. I les empreses, per la seva banda, poden obtenir deduccions fiscals per aquesta participació. A més, des del punt de vista de la responsabilitat social, té un mèrit indiscutible. Facilitar la conciliació de la vida laboral i familiar és un repte de tota la societat. Mentre no es racionalitzin els horaris laborals i les jornades avancin cap a la concentració, començar per aquí pot ser una manera d'anar fent camí.

stats