Criatures 16/11/2013

Excursions per estimar-se més

Les sortides a la natura enforteixen vincles perquè són experiències positives i alhora reforcen els lligams amb el territori on viuen les criatures. A més, als infants els permet desenvolupar la intel·ligència naturalista, que és la capacitat d'observar i entendre el món natural

Trinitat Gilbert
5 min

Jaume Ferrández i les seves filles, l'Anna (8 anys) i la Clara (6 anys), van començar l'abril passat a fer excursions mixtes. "Elles van amb bici i jo corro", diu el pare, geògraf de professió, excursionista i corredor de curses i maratons. Ara encara ho fan, perquè han descobert que tots tres fan el que més els agrada alhora. I ho fan per la zona del delta del Llobregat.

Tots tres expliquen que els agrada seguir el tram del Llobregat entre Sant Boi i el Prat, que té uns 4 km (8 km en total). "Hi anem amb les bicis amb la línia del Baix Llobregat dels Ferrocarrils Catalans (FGC), perquè hi ha dues estacions molt properes al riu, la de Cornellà Riera i la de Sant Boi", explica el pare. L'Anna i la Clara, que escolten la conversa, hi fiquen cullerada i diuen, rient, que els agrada anar amb les bicicletes amb els FGC i pedalar al costat del riu per veure aus, algun conill i un ramat d'ovelles que hi pastura. El Jaume afegeix: "En aquest tram de riu és pot anar per diverses pistes o camins, sempre paral·lels al riu i que circulen pels diferents nivells de les terrasses fluvials. Igualment, a l'altura de l'estadi de l'Espanyol, hi ha una passarel·la per passar d'una riba a l'altra. El pont sobre el Llobregat de l'autovia de Castelldefels també té un pas de vianants".

Una altra opció per pedalar als espais del delta del Llobregat és acostar-se a la desembocadura del Llobregat, al voltant de l'aeroport. En aquesta zona un carril bici i un camí de terra per a vianants i corredors voreja l'aeroport entre el Prat i la platja del Prat (uns 4 km d'anada). En aquest sector, des de l'aparcament de la zona anomenada Espais Naturals del Riu, també hi ha pistes i camins que envolten el canal de la dreta del Llobregat entre camps de conreu. "Nosaltres arribem fins a la platja on hi ha les restes d'un antic far, el Semàfor, i d'una caserna de carrabiners. És una passejada molt recomanable".

Descoberta sobre rails

Els viatges en tren també atreuen molt els nens. La Montsant Ciurana recorda l'excursió que va fer amb el seu fill gran, el Ton, amb el tren cremallera de Núria. El paisatge i el mateix tren, ben singular, els van atrapar. "Jo estava embarassada del segon, i vam planificar l'excursió perquè el paisatge de Núria és preciós", explica la mare. El cremallera que s'enfila muntanya amunt, i que també fascina els grans, va meravellar el Ton. "Era temporada de neu, però en quedava poca; vam passar el dia amb els cavalls i ponis que hi vam trobar". L'al·licient era tornar a baixar amb el cremallera, cap a Ribes de Freser, on tenien el cotxe aparcat al pàrquing. "Al Ton li agraden els trens; a casa són la seva joguina preferida". De fet, una vegada que van anar a Mallorca, van anar directes a agafar el ferrocarril entre Palma i Sóller. "Hi vam passar molt bona estona, perquè contemplar el paisatge dalt d'un tren tan singular com el de l'illa és bonic".

Altres recorreguts possibles per fer amb criatures atretes pels trens és el del Tren Groc, que surt de la Tor de Querol i va fins a Vilafranca de Conflent. A l'estiu, el Tren Groc va descobert per poder contemplar bé el paisatge de la Cerdanya i el Conflent, però a l'hivern, la neu i el fred obliguen a cobrir-lo, tot i que el paisatge continua atrapant. I també, per descomptat, el cremallera de Montserrat, que també desafia el desnivell de la muntanya fins a arribar a dalt, al santuari.

Sortides en línia

A Tarragona, la Núria Serrano enfila el passeig Marítim amb el seu fill Lluc amb els patins. "Fem la ruta del Far de Tarragona, que és en línia recta i plana, i on hi ha molt de trànsit de patins". La Núria i el Lluc hi van amb el grup de l'associació Tecletes, amb altres criatures i pares. "El més petit té 4 anys i el més gran 10". És una experiència que els va bé per estar tots junts, i també per comprovar "que bé que se'n surten els nens patinant", reconeix la Núria.

A l'hora de valorar les excursions, la Laia Casas, especialista en intel·ligència emocional i formadora de mestres, assegura que les experiències compartides enforteixen els vincles entre pares i fills. "Crearan una relació mentre ho fan, que estarà farcida d'emocions positives". I si sorgeixen emocions negatives, també serà el moment de gestionar-les. I tot plegat es fa en un context que és diferent de l'habitual. "Fora de la quotidianitat, els vincles s'enforteixen perquè hi ha estímuls nous i perquè hi ha més possibilitats de relacionar-se", diu Casas.

"Sabem que aprenentatge i emocions estan molt relacionats -continua la formadora-, perquè els coneixements i les experiències que van acompanyats d'un estat emocional positiu, com és la curiositat, el benestar, l'alegria i la diversió, fomenten l'aprenentatge i la memorització". En aquest sentit, les sortides a la natura estimulen la curiositat, la motivació, l'exploració sensorial i la capacitat d'observació i raonament. És a dir, fomentem en la criatura un aprenentatge actiu. "Si l'activitat implica moviment, ajudem al desenvolupament i la millora d'habilitats com la coordinació i l'equilibri".

Després de l'activitat, Casas recomana que les famílies en parlin, que la recordin, perquè les situacions disteses i d'oci fomenten la comunicació emocional. I encara més, si les excursions es fan en contacte amb la natura, l'infant desenvoluparà la intel·ligència naturalista. "Sabem que hi ha nou intel·ligències, entre les quals la naturalista. Cadascuna té una localització específica en una àrea cerebral, i a través de diferents situacions educatives es poden potenciar". La intel·ligència naturalista és la capacitat d'observar i entendre el món natural, i se situa al còrtex cerebral, al lòbul parietal esquerre (vegeu-ho el grafisme de la pàgina anterior). "Les criatures i els adults que la tenen desenvolupada tenen una sensibilitat molt alta cap a la flora i la fauna, no només per observar-la, sinó que els agrada cuidar-la". Casas recomana potenciar-la, perquè "els oferim una educació més completa". De fet, "quan naixem, tenim la capacitat de desenvolupar-les totes, però, en general, cada criatura en té tres o quatre que destaquen".

Enfortir vincles

Per la seva banda, la psicòloga Neus Calleja (www.centreassessorament.cat) opina que "qualsevol activitat en família o entre amics enforteix els vincles afectius, ja siguin a la natura o en qualsevol altre indret". Si, a més, "l'activitat és agradable i suposa una experiència positiva, encara té més potencial per a la vinculació", perquè compartir vivències que proporcionen benestar sempre és recomanable.

Calleja insisteix que fer excursions a la natura no suposa un efecte més fort en la vinculació. Ara bé, "compartir experiències en un marc natural sempre comporta una riquesa d'estímuls i una sèrie de valors molt determinats i que tindran una influència molt positiva en el marc educacional".

Finalment, el pedagog Enric Prats (enricprats.blogspot.com.es) creu que totes les activitats en família reforcen vincles, i les fetes a la natura tenen l'avantatge que afavoreixen la relació estreta amb el territori. És més, "quan arriben a l'adolescència, que són més reticents a fer activitats en família, és interessant fixar reptes concrets (assolir algun cim, descobrir alguna cova, etc.), ja que això pot ajudar a incrementar l'interès".

stats