Claus perquè l’organisme vagi a l’hora

Segons el catedràtic de fisiologia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona Antoni Díez, que ha coescrit el llibre El ritme de la vida (Publicacions de la Universitat de Barcelona).

Manteniment de rutines. Permetrà millorar la predisposició per dormir a la nit, i, per tant, trobar-se millor l’endemà per afrontar el dia. És a dir, davant la dificultat de mantenir el son, la rutina és la solució.

Llum. Si a la natura hi ha contrast entre nit i dia, a la vida diària caldrà diferenciar també entre dues intensitats de llum. Durant el dia cal rebre la llum natural, que és beneficiosa també per a la calcificació dels ossos, i a més sincronitza el rellotge biològic.

Foscor. El cos necessita foscor a la nit perquè, entre altres motius, és a la nit que se segrega l’hormona de la melatonina, que ajuda a dormir bé, i que necessita que sigui fosc.

Exercici físic. Des del punt de vista de la cronobiologia, l’exercici físic s’ha de fer a la mateixa hora perquè es converteixi en una rutina, de manera que el cos s’anticipi i es preparari per fer-lo.

Menjar. Els horaris dels àpats són uns bons sincronitzadors del rellotge intern. El cos es prepara per a la ingesta d’aliment.