Criatures 21/04/2012

Capítol I. Llegir en parella

Gemma Castanyer
3 min
Capítol I 
 Llegir en parella

Pau Rovira, Ariadna Lázaro, Judit Mallofré i Macià Guilera tenen entre 13 i 14 anys i parella estable des de fa mesos. La seva, però, no és una parella per anar al cinema ni sortir a fer un tomb. Es tracta del company de classe que se'ls ha adjudicat per desenvolupar el programa Llegim en parella , un mètode educatiu que utilitza la tutoria entre iguals per millorar la competència lectora i que ja duen a terme més de 125 centres a Catalunya i l'estat espanyol.

El projecte va néixer l'any 2005 de la mà del GRAI, el Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que es va inspirar en les experiències anglosaxones. "Calia fer alguna cosa per millorar la competència lectora i especialment la comprensió lectora dels nostres alumnes", explica David Duran, doctor en psicologia i coordinador del GRAI. "Davant els resultats de l'informe PISA vam voler contribuir a ajudar mestres i escoles a trobar fórmules per portar-ho a terme", afegeix. Amb aquesta finalitat i després de posar en pràctica la metodologia de manera pilot al CEIP Riera de Sant Pere de Ribes, Duran i el seu equip van començar a formar mestres per tal d'estendre el programa a més escoles. La finalitat, com apunta el coordinador del grup de recerca, era triple: d'una banda, promoure l'aprenentatge entre iguals en l'alumnat, aprofitant en positiu que dins un grup classe hi ha diferents nivells de competència lectora i que tots poden millorar treballant plegats; de l'altra, formar la xarxa Llegim en parella a partir de la creació d'un espai virtual en què els mestres poden intercanviar experiències, resoldre dubtes i aprendre els uns dels altres, i, per últim, aconseguir que els centres interactuessin per promoure visites entre ells.

L'aplicació a l'aula

Per Duran, "la competència lectora no es desenvolupa només donant temps als alumnes perquè llegeixin. Cal que ho facin amb una parella o tutor que en sàpiga una miqueta més per aprendre'n conjuntament". Les parelles, però, s'han de crear segons les indicacions del professorat per tal d'aconseguir beneficis mutus entre tots dos alumnes.

A l'IES Jacint Verdaguer de Sant Sadurní d'Anoia, on estudien el Pau, l'Ariadna, la Judit i en Macià, el projecte es porta a terme entre l'alumnat de segon d'ESO durant vuit sessions repartides al llarg d'un trimestre. "A partir d'una prova inicial elaboro un llistat i faig parelles que tinguin un nivell similar de lectura. Això ens permet que tothom pugui ser tutor i tutorat perquè al cap de quatre sessions intercanviem els rols", explica Mercè Farreny, la tutora del curs. A l'IES Bernat el Ferrer de Molins de Rei, en canvi, són els alumnes de primer d'ESO els que practiquen el programa durant la meitat del curs: "L'apliquem als cinc grups que tenim a primer -130 alumnes entre els dotze i els tretze anys-. Creiem positiu que es desenvolupi el primer any d'institut i en format grup-classe", expliquen les professores Montse Forcada i Carme Sanjuan.

En tots dos instituts les hores dedicades a Llegim en parella segueixen la mateixa estructura. Primer, i a partir d'un text escollit pel professor o en ocasions pels mateixos alumnes, les parelles activen els coneixements fent una sèrie d'activitats de lectura a partir d'elements formals del text que llegiran; posteriorment es fa una lectura conjunta i en veu alta del tutor amb el tutorat. Finalment el tutorat, seguint l'exemple i el model del tutor, fa una lectura tot sol, mentre que el tutor li va oferint pistes perquè corregeixi els seus propis errors. L'activitat culmina amb els exercicis de comprensió lectora i una lectura expressiva per part del tutorat.

stats