T. GILBERT

Canviem l’aula pel Parlament Europeu

 En marxa el concurs Euroscola

Canviem l’aula pel Parlament Europeu En marxa el concurs Euroscola / FOTO: COL·LEGI SANT JOSEP Zoom

El 19 de gener es van obrir les inscripcions per al concurs Euroscola, destinat a alumnes d’ESO, batxillerat i cicles formatius, d’entre 15 i 18 anys. És un concurs que té com a premi visitar el Parlament Europeu, a Estrasburg, amb altres joves d’altres països, a més de tenir l’estímul de promocionar el coneixement sobre què és Europa.

La professora Roser Uberni, del Col·legi Sant Josep de Vilafranca del Penedès, va pensar que per a l’assignatura de ciutadania, de 3r d’ESO, el concurs Euroscola, convocat pel Parlament Europeu, seria un estímul per als alumnes per aprendre’n bé el temari, i encara més per entendre un treball que ja tenien en marxa, que portava per nom Tots som regidors. “La nostra escola està compromesa amb la realitat social, i ens agrada que els alumnes potenciïn les seves habilitats de diverses maneres”, diu Uberni. El premi, passar un dia al Parlament Europeu d’Estrasburg amb els alumnes fent-hi d’eurodiputats, li semblava una fita inabastable. L’important era fer-ne el camí, pensava.

Així va ser com van començar. Amb ganes d’aprendre. “El vaig plantejar a classe. Hi havíem de treballar de valent tots i, malgrat que només hi podien participar deu alumnes, tots els ajudaven”. Primer van preparar-se per a un examen teòric, que haurien de passar via online i que els interrogava sobre Europa. Després van començar a redactar un blog (http://euroteamsj.blogspot.com.es/), que havien d’alimentar amb articles constants escrits pels mateixos alumnes de la classe de 3r d’ESO.

Quan va arribar el Dia d’Europa, el 9 de maig, l’escola va decidir que totes les altres classes també s’impliquessin en el projecte. A infantil passaven la jornada escolar treballant al pati jocs i cantant cançons que acostaven la idea d’Europa en tota la seva dimensió als petits. A primària visualitzaven powerpoints atractius que explicaven els conceptes més importants per fer-se una idea clara del concepte. “Els alumnes de 3r d’ESO aprenien, mentrestant, la didàctica d’ensenyar tot el que havíem estat treballant a classe”.

La Roser recorda que va felicitar tots els alumnes quan van acabar, perquè aquell 9 de maig va ser un dia memorable. “Em ve al cap els petits d’infantil dibuixant els colors de les banderes dels països europeus mentre els de primària feien una gimcana al pati, en què les proves els permetien conèixer també els països i els idiomes d’Europa, mentre els d’ESO jugaven a una mena de passaparaula ”. En fi, un dia en què els conceptes s’estudiaven de manera vivencial. “Els alumnes de 3r van treballar de valent per preparar-ho tot, i, a més, se’n van sortir de meravella, per això els vaig felicitar vivament”.

El gran dia

Uns dies després presentaven al concurs tot el que els alumnes havien fet, tant el blog com les activitats de la jornada del maig, i mestra i alumnes continuaven amb el ritme habitual de les classes. “Al cap d’uns mesos ens van trucar a l’escola i ens van dir, tal com raja, que havíem guanyat, que érem els guanyadors de Catalunya del concurs del 2012-2013”.

L’alegria, esclar, vessava per l’escola. “No ens ho hauríem pensat mai, perquè el concurs preveu molts premis, i m’era difícil pensar que érem els únics de Catalunya que passaríem un dia al Parlament Europeu”. I sí, ho van ser. El curs següent, el 2013-2014, els alumnes, que cursaven llavors 4t d’ESO, se n’hi van anar. “El premi paga el quilometratge des de la ciutat on hi ha l’escola fins a Estrasburg”. Allà es trobaven amb guanyadors d’altres països, de la mateixa edat, que s’havien de presentar i parlar tal com ho farien els eurodiputats en una jornada del Parlament.

Els alumnes del Sant Josep van preparar una ponència sobre el seu país, Catalunya, la seva població, Vilafranca del Penedès, i una de les activitats més vilafranquines, fer castells. “Els alumnes van explicar com es construïa un castell humà, com de necessària era una pinya, el treball en equip, i d’aquí la metàfora idònia per lligar-ho amb Europa”. Tot ho van explicar en anglès, i van acabar amb unes frases en francès, deferència per a la ciutat d’Estrasburg. “Va ser molt emotiu, i l’experiència, inoblidable: estic segura que els alumnes no l’oblidaran mai. Vam passar-hi un dia sencer, però és que encara vam tenir temps altres dies per fer turisme i conèixer els edificis i els museus més importants de la ciutat”, recorda Uberni.

Euroscola 2015

L’Oficina del Parlament Europeu a Espanya explica que ja està en marxa el concurs Euroescola 2015, que arriba a la 21a edició, i que porta com a lema El nostre món, la nostra dignitat, el nostre futur. Les inscripcions estan obertes fins al 2 de març.

Adreçat a alumnes d’ESO, batxillerat o cicles de formació professional de grau mitjà d’entre 15 i 18 anys, els organitzadors subratllen que l’objectiu final del concurs és acostar Europa als joves fent-los participar en el procés de construcció europea.

El concurs -que es desenvolupa via online - convocat per a aquesta edició té tres temes que els alumnes hauran de desenvolupar: 1) el repte de la cooperació per aconseguir un món més just i sostenible, 2) la participació en projectes solidaris dels joves a través dels centres escolars i 3) la informació sobre els programes europeus de cooperació al desenvolupament.

Com les edicions passades, el premi final serà, en el curs acadèmic 2015-2016, fer d’eurodiputat al Parlament Europeu, a Estrasburg, amb altres joves de tot Europa.