Aplis per jugar i aprendre amb la poesia
L’objectiu és que la canalla descobreixi l’univers poètic
La professora Glòria Bordons, directora del grup de recerca Poció. Poesia i Educació, de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona, impulsora de la web Viulapoesia.com i autora de diversos llibres sobre poesia, assegura que l’únic que cal per fer-la atractiva és donar-la a conèixer: “Per als nens, la poesia és molt natural perquè els agrada jugar. A la poesia hi trobem endevinalles, jocs d’embarbussaments i rimes. A més, no és tan racional com altres textos i s’acosta al seu món. Quan són una mica més grans, el tema de les rimes els apassiona”. “És un joc i alhora és un aprenentatge de llengua magnífic”, afegeix Bordons, que també forma part dels tallers que organitza la Fundació Joan Brossa.
L’experiència els demostra que la poesia visual els atrau perquè la creativitat és present des de les primeres edats. Després de treballar sobre algun model i veure com funciona, els nens es llancen a fer poemes i capgirar lletres. Podríem considerar Joana Raspall i Miquel Desclot com els bestsellers de la poesia infantil, però hi ha altres poetes que han creat tota o part de la seva obra pensant en les criatures, com Lola Casas, Ricard Bonmatí o Miquel Bauçà.
Grans i petits som conscients que es pot aprendre a través del joc i que les tauletes són una bona eina per engrescar els nadius digitals perquè aprenguin fent trencaclosques, seguint sèries, descobrint paraules o fent càlculs. Ara també poden descobrir la poesia i acostar-se a l’univers de poetes com Miquel Martí i Pol o Joana Raspall.
UN MÓN DE POESIA
UN MÓN DE POESIAUn Món de Poesia és l’aplicació creada per Ernest Cauhé, periodista i nét de Joana Raspall. Els nens han de superar una sèrie de reptes que els proposa el personatge de la nova Joana Raspall, una caçadora de paraules que els regala un poema cada cop que completen una prova. També es poden convertir en rapsodes amb el Videorecitador, gravant-se amb la càmera del dispositiu mentre reciten, ajudats per un teleprompter, el poemari que van creant i compartint-ho a les xarxes socials. Al planeta de la Joana hi ha tres mons: els animals, amb faules que han de completar amb paraules i fent parelles de textos i imatges; les lletres, on classifiquen llibres i cacen paraules, i la natura, on construeixen poemes i, sense adonar-se’n, fan un exercici d’atenció i comprensió oral.
Per a Ernest Cauhé, una de les claus de l’èxit de l’aplicació és que les criatures coneixen el personatge i l’obra de Joana Raspall. Reconeix que el més difícil, i alhora el més divertit, ha sigut crear les dinàmiques de joc: “Traslladar la seva vida i obra i fer que tingui el component de repte, de videojoc, on a mesura que completes activitats guanyes poemes. Ella sempre deia que s’havia d’aconseguir que els nens llegeixin i s’acostin al món de la poesia i les lletres. Crec que estaria orgullosa si veiés com, amb les noves tecnologies, es divulguen els seus versos”.
UNIVERS MARTÍ I POL
UNIVERS MARTÍ I POLUna altra aplicació, també per a tauletes, mòbils i pissarres digitals, és L’Univers Poètic de Miquel Martí i Pol, un projecte de la Fundació Miquel Martí i Pol creat per Roger Canadell (UOC) i Montse Caralt (UVic-UCC).
L’obra del poeta de Roda de Ter és l’excusa perquè les criatures s’interessin per la poesia, coneguin el seu imaginari i adquireixin habilitats bàsiques de lectoescriptura. Una nova forma d’interacció amb el gènere poètic que compta amb 40 poemes recitats, acompanyats d’il·lustracions molt cuidades i amb diversos nivells de dificultat. Hi ha l’opció d’escriure els nostres poemes, de conèixer qui era Martí i Pol i, sobretot, de poder explorar jugant i de descobrir què inspirava la seva poesia.