LAURA PINYOL

Infermeres escolars: un referent sanitari

Participen en l’educació per a la salut, fan cures, prevenció, control de malalties cròniques i administren fàrmacs dins de l’àmbit escolar

La Vanessa Pedró és inferemera escolar a Vic / PERE TORDERA Zoom

La figura de la infermera escolar desenvolupa un rol multidisciplinari dins d’una escola perquè està capacitada per a l’educació en la promoció de la salut dels nens i adolescents, així com per vetllar i tenir cura de la salut de tota la comunitat educativa. ACISE (Associació Catalana d’Infermeria i Salut Escolar) és l’entitat que les agrupa, malgrat que a Catalunya no hi ha una regulació específica, com sí que hi ha en altres comunitats de l’estat espanyol, com Madrid, on pràcticament totes les escoles públiques compten amb aquest servei. En altres comunitats autònomes, com al País Valencià, Extremadura o Castella-la Manxa també se’n troben, tot i que no de manera generalitzada. Però, en tot cas, és una figura molt present en altres països del món, com el Canadà, Finlàndia o els Estats Units. I a casa nostra busca fer-se un lloc per tot el que pot aportar als centres escolars.

PONT I REFERENT

Vanessa Pedró és una d’aquestes infermeres especialitzades, i exerceix a l’escola Escorial de Vic, un centre educatiu amb un col·lectiu de més de 1.500 persones. La seva experiència ens serveix per il·lustrar la figura d’aquest especialista que encara avui no és habitual, malgrat contribuir a crear “un referent sanitari dins de l’àmbit escolar, que dóna seguretat i tranquil·litat a pares i mares, alumnes i tot l’equip docent”, ja que s’encarrega tant de cures d’infermeria i com de l’educació per a la salut, que a la pràctica contribueix a “millorar la qualitat de vida de la població escolar, tant si té patologies com si no”.

Una de les funcions d’una infermera escolar és “ensenyar” als alumnes, des de petits fins que són adolescents, “a adquirir bons hàbits alimentaris, higiènics i del son” per contribuir a “una vida activa i saludable”, explica Pedró. Perquè “amb hàbits que aportin una bona salut és més fàcil adquirir coneixements pedagògics”.

ENLLAÇ ENTRE ESCOLA I CAP

Per a Pedró, seria fonamental, per exemple, ser “l’enllaç” amb l’àmbit comunitari, “com els centres d’assistència primària”, on és possible adreçar-se per “comentar o resoldre dubtes tant de pares i mares com dels mateixos alumnes”. En cada etapa del recorregut escolar, les consultes són diferents, i també el tipus d’atencions que poden necessitar els alumnes, però per a Pedró és “fonamental” transmetre una idea: “Som persones bolcades al servei de la salut de la població escolar i pretenem millorar la seva qualitat de vida a curt i llarg termini”.