Criatures 09/05/2016

Ser mestre és una actitud

3 min

Ser mestre no és només una qüestió de vocació; laveritable qüestióés l’actitud (César Bona)

LA NOVA EDUCACIÓ és el títol del llibre amb el que César Bona parla dels reptes i desafiaments del mestre d’avui. La creació d’“El cuarto Morro”, una protectora d’animals virtual, entre d’altres iniciatives, li ha servit per obtenir el reconeixement mundial després d’estar nominat al Global Teacher Prize (GTP). Bona està considerat un dels 50 millors mestres del món. En 263 pàgines, el docent aconsegueix transmetre l’esperança d’una nova educació; la consciència del privilegi de ser educador i el per què cal motivar, estimular la creativitat i esperonar la curiositat dels alumnes. Mostrant certa modèstia, César Bona, afirma: “Jo no faig res d’extraordinari. Simplement m’ho passo bé a classe”. La meva feina com a pedagoga em permet conèixer la realitat de les aules d’educació Infantil i Primària d’arreu d’Espanya; observar la posada en escena dels mestres i trobar plegats propostes i vies de millora per aconseguir una pràctica educativa que tingui en compte la veu i la creativitat de cada un dels alumnes. I Bona té raó, no hi ha 50 millors mestres al món, n’hi ha moltíssims més, anònims, però són fàcils d’identificar: 1. D’entrada, si ets un bon mestre t’assabentaràs per les desenes d’ulls d’il·lusió esclatant que et segueixen en cada moviment (ulls que fins i tot perceben que t’han regalat una polsera nova o que portes els mateixos mitjons durant dos dies seguits) 2. Si ets un bon mestre tindràs cartes, dibuixos i regals (sí, hauràs de llogar un traster si vols conservar totes les relíquies) i et convertiràs en un focus de paparres enganxades al teu cos que t’explicaran mil anècdotes (et provocaran dolços atacs de riure i algun que altre mal de cap ). 3. Però també, si ets un bon mestre, arribaràs extasiat al sofà després d’una llarga jornada i continuaràs pensant en com arribar a aquella personeta per aprendre plegats 4. Viuràs situacions d’estrès i desesperació entre obstacles que dificultaran la teva feina, d’aquesta manera t’hauràs d’enfrontar a infinits reptes (amb el convenciment que seràs capaç de no “cremar-te”). 5.Caldrà que et confessis un veritable ignorant i et deixis formar pels coneixements, la imaginació i els somnis dels teus alumnes (sí, parla menys i escolta’ls més). 6.Hauràs d’extirpar etiquetes que limiten al teu alumne, convertir-te en un artista creant solucions personalitzades, no diagnòstics col·lectius (si els teus alumnes són “molt moguts”, estàs de sort... els teus alumnes estan vius!). 7. Hauràs de suportar ser titllat com un boig utòpic per defensar que l’educació és la més dolça i pacífica revolució que ens embarcarà fins a una societat respectuosa, empàtica i sensible. Quina feinada tens, bon mestre 8. Però tranquil, la millor recompensa són els somriures (potser acompanyats de llàgrimes) de l’últim dia de classe quan aquelles personetes et diguin adéu. Quan voltant pel món, no t’oblidin mai. Sí, els millors mestres del món, s’ho passen molt bé a classe però ser mestre no es fàcil. Diu Neus Sanmartí que “si no creus que tots els alumnes poden aprendre, no siguis mestre”. No hi puc estar més d’acord.

(Il·lustració de Joan Turu)

stats