Li toca al batxillerat
L’institut on treballo s’ha interessat per oferir el batxillerat internacional. El batxillerat internacional permet a l’alumne que el supera accedir a qualsevol universitat d’arreu del món perquè treballa de manera conjunta i consensuada amb la resta d’instituts que el fan.
La primera condició perquè un alumne s’hi pugui matricular és que a l’ESO hagi tret molt bones notes, i també que sigui un alumne aplicat i respectuós. És, podríem dir-ho així, un batxillerat molt exigent pensat per als alumnes brillants. I no exclou per recursos econòmics, ja que poden disposar d’ajudes, si els cal.
Perquè un institut pugui oferir el batxillerat internacional primer ha de passar unes proves i un control minuciós. Les instal·lacions han d’estar en perfecte estat i els professors han de passar per una formació específica. Des de l’organització no deixen res a l’atzar o a la improvisació. Els temaris es treballen al detall i es fomenta l’estudi i la investigació sense oblidar-se de les competències. La intenció és que l’alumne adquireixi coneixements i, alhora, els analitzi i els interpreti. Els exàmens estan controlats i són centralitzats per l’organització. Són els mateixos en tots els instituts, es custodien en caixes fortes i són corregits externament perquè es mantingui l’anonimat i el resultat no pugui ser alterat de cap manera. Els alumnes fan quatre hores més per setmana de classe i la vida de biblioteca és indispensable. El temari també és més extens i exigent. Si qualsevol alumne incompleix les normes, plagia un treball o té un mal comportament se’l fa fora del batxillerat. Obtenir el títol està deslligat de les proves de selectivitat, tot i que es recomana fer-les.
És evident que un batxillerat així t’obre moltes portes i ningú dubta de la seva eficiència i prestigi. També és molt exigent per al docent, tot i que té el privilegi de treballar amb un alumnat exquisit i motivadíssim. Tot plegat contrasta amb les reformes que aquí es volen fer al nostre batxillerat. Més competencial i menys memorístic, amb menys continguts i coneixements, però més flexible, diuen, amb l’opció del batxillerat general, pensat per als alumnes que encara no saben què volen estudiar. Les proves de selectivitat també hauran d’ajustar-se a aquests canvis i segons l’esborrany s’hi podrien presentar amb una assignatura pendent. I la cirereta: obtindrien el batxillerat amb tres de suspeses. No, no és ben bé el mateix.