12/05/2022

Explicar l’adolescència a adolescents (1)

2 min

Imagineu que heu d’explicar al vostre fill, filla o alumnat adolescent què és i què suposa l’adolescència, quin sentit i quines peculiaritats té aquesta etapa vital en la qual es troben ara, a mig camí entre la infantesa i l’adultesa. Què els diríeu? Penseu també en alguna imatge o metàfora que els podríeu mostrar per il·lustrar la idea o la visió que en teniu i facilitar-ne la comprensió. Quina escolliríeu?

Aquesta és una activitat que plantejo sovint en sessions de formació amb professorat de secundària i també amb mares i pares d’adolescents. Els divideixo en grupets de cinc o sis persones i els proposo que s’imaginin que han d’explicar a les seves filles o fills, o a un grup d’alumnes adolescents, què és i què significa l’adolescència. Els demano que facin servir alguna imatge o metàfora que esdevingui esclaridora o il·lustrativa i jo mateixa els en proporciono una seixantena, a través d’unes targetes que disposo al damunt d’una taula, per si els serveixen d’inspiració. No ha de ser necessàriament cap d’aquelles, pot ser qualsevol altra que se’ls acudeixi. Els deixo uns minuts perquè escullin la imatge i elaborin l’explicació. Transcorregut el temps acordat, cada grup ha d’exposar-la en veu alta a la resta de grups, que simularan ser adolescents i l'escoltaran i rebran com si fossin adolescents. 

Avui no us revelaré quins tipus d’imatges són les que més em trobo per no condicionar-vos, ho deixaré per al pròxim dia. Així, si voleu i us ve de gust, podeu pensar-hi sense que us influeixi. El que sí que us donaré són un parell de pistes o recomanacions, per si us animeu a fer-ho a casa o a l’aula. La primera, cal que tingueu en compte que l’adolescència no és preparació per a la vida sinó que ja és la vida, igual que la infantesa, i engloba i conté, per tant, tot el que forma part de la vida. I la segona, penseu bé què us faria falta i què us agradaria que us diguessin sobre la vida i l’adolescència si fóssiu adolescents d’avui. 

Us convido a provar-ho i a veure què passa, quines cares posen i com reaccionen els vostres fills, filles o alumnes, si aconseguiu captar la seva atenció, si els interessa el tema, si els arriben i els diuen alguna cosa els vostres missatges i imatges, i si s’enganxen o no a la conversa. Seguirem el pròxim dia. 

stats