12/09/2020

Per encarar bé el nou curs

2 min

Encetem un nou curs ple d’incertesa, però amb algunes certeses. Cap de nosaltres, sigui quina sigui l’etapa o nivell educatiu en què estem, podrem reprendre les coses en el mateix punt on les vam deixar ni podrem fer exactament el mateix que fèiem. El que hem viscut des del març fins ara no ha estat un parèntesi que puguem tancar i continuar com si res. Pandèmia i confinament han posat al descobert mancances essencials del sistema educatiu i de la societat en general, que potser no vèiem o no ens preníem seriosament. Han emergit realitats i necessitats que no teníem en compte a l’escola ni a casa, però que se’ns han revelat indispensables per a un creixement més sa, una educació més humana i una vida amb més sentit, i ara no podem fer com si no ho haguéssim vist.

Els mateixos infants i adolescents han fet descobertes sobre ells mateixos, les seves famílies, els altres, l’escola, la vida i el món que haurem d’atendre i considerar. Arribaran carregats de vivències, emocions, anhels i neguits que convindrà acollir, escoltar i calmar. I per ajudar infants i adolescents a fer-ho, caldrà que abans ho fem amb nosaltres, que posem llum i ordre, i els ungüents necessaris, al que s’hagi descol·locat dins nostre.

Hi ha almenys quatre coses que ens convé fer, a l’escola i a casa, amb l’objectiu d’encarar emocionalment bé aquest curs:

1) La primera, desconfinar, apedaçar o curar emocions. Hi ha algunes tècniques senzilles i efectives que permeten reparar el que se’ns ha trencat internament o, si més no, verbalitzar la trencadissa i el que ens fa falta per recompondre’ns.

2) La segona, identificar, reprendre i consolidar aprenentatges vitals que la situació ha fet emergir, per convertir-los en actituds concretes i hàbits quotidians, que segueixin presents a les nostres vides quan remetin les circumstàncies que els han fet aflorar (en parlarem el pròxim dia).

3) La tercera té a veure amb el propi compromís. Es tracta de pensar què podem oferir cadascú al col·lectiu, després d’aquesta situació. Què ens comprometem a aportar a l’equipatge necessari per al nou curs, que contribueixi al bé de tothom, i de quines maneres concretes ho aportarem.

4) La quarta i darrera, expressar algun “gràcies” a alguna persona o a alguna cosa, relacionat amb aquesta situació.

stats