08/08/2020

Claus per al curs vinent

2 min

Abans que la direcció del meu institut marxés de vacances a l’agost ens va convocar per fer un darrer claustre telemàtic. Durant dues hores ens van exposar amb tota mena de concrecions com han dissenyat el curs vinent.

Una de les prioritats que el departament d’Educació ha traspassat als instituts és la de la traçabilitat dels grups. Això vol dir que si es detecta un cas de covid-19 en una classe es puguin aïllar a casa sense que suposi tancar tot el centre. Per aconseguir aquesta traçabilitat cal que el mínim de professors passin per cada grup. Un grup de l’ESO, en un curs normal, potser interactua amb més de deu professors diferents a la setmana. Cal comptar que hi ha hores amb grups desdoblats i assignatures optatives en què els alumnes es barregen amb altres grups. La traçabilitat que han plantejat per al setembre és la d’intentar que només quatre professors passin per dos grups en paral·lel i que només canviïn de grup quan comenci un nou trimestre. Es farien quatre assignatures intensives per trimestre, en comptes d’impartir-les al llarg del curs. Això assegura una traçabilitat fàcil de rastrejar i evita que el professor de matemàtiques també faci català i socials.

Una altra prioritat és la salut dels alumnes, però sobretot dels docents, ja que per edat som els que podem patir més complicacions. Això posa a prova molts professionals, que hauran d’acceptar el risc de la pandèmia a les aules, per moltes mesures de seguretat que hi hagi. Els que tinguin patologies prèvies probablement hauran d’estar tot el curs de baixa. Potser per això, al juny, alguns docents ja van avançar la seva jubilació.

El tercer punt clau que no es vol deixar de banda és que també s’imparteixin tots els continguts. Tant si mantenim l’assistència presencial com si hem d’alternar-ho amb etapes de confinament, tenim clar que les matèries s’han d’impartir amb tots els seus continguts. Avaluar per competències sense aprenentatge, teòric i pràctic, no té cap sentit. Per això ens esforçarem perquè cap alumne d’aquesta promoció es vegi perjudicat per les interferències de la pandèmia. En realitat ens obliga a mirar-nos el temari de dalt a baix per decidir quins són els elements més importants que han d’aprendre els alumnes. En el cas de la meva assignatura és llegir, parlar i escriure. Tan senzill i, alhora, tan complex.

stats