FLORS DE BACH

12 passos per educar les emocions

Aquests dotze passos els exposo en relació amb les emocions d’infants i adolescents, però són vàlids per conduir i transformar les nostres.

  1. Connectar-hi, observar-les i escoltar-les.
  2. Atendre-les, acollir-les, prendre’ns-les seriosament.
  3. Legitimar-les, permetre-les i acceptar-les totes. No reprimir-ne ni invalidar-ne cap. Tenen dret a sentir qualsevol cosa (no a fer qualsevol cosa amb el que senten).
  4. Identificar-les, reconèixer-les. Saber distingir de quina emoció es tracta. Sovint les emocions verdaderes queden tapades per altres d’aparents.
  5. Anomenar-les, expressar-les. Saber-les dir pel seu nom, adquirir un vocabulari emocional ric i bonic.
  6. Empatitzar-hi, comprendre-les. Esbrinar quines necessitats i desitjos legítims hi ha al darrere de les seves emocions i conductes, per ajudar-los a trobar formes també legítimes d’expressar-les.
  7. Transitar-hi, deixar que facin el seu recorregut. És una cosa que costa molt, solem tenir molt poca paciència per sostenir emocions desagradables.
  8. Regular-les, modular-les, facilitar-los recursos i estratègies per canalitzar-les i expressar-les assertivament.
  9. Consolar-les, calmar-les, fer-los-hi costat per mitigar el malestar, proporcionar bàlsams a través de l’afecte.
  10. Interpretar-les, desxifrar-les, esbrinar què ens estan dient d’ells -i de nosaltres mateixos- les seves emocions, per què són les que són, amb quins patrons o mancances emocionals de base poden tenir a veure.
  11. Elaborar-les, buscar-hi sentit, ajudar a construir relats vitals reparadors i pacificadors, a transformar l’emoció inicial a través de la paraula.
  12. Integrar-les, transcendir-les, ensenyar a mirar les coses de noves maneres, a repintar-les amb emocions noves, a extreure’n aprenentatges, sensibilitat, humanitat, fortalesa, bellesa.

Abstinguem-nos de voler anar directes al dotzè pas; el primer ha de ser sempre el primer, i l’últim, l’últim. Els deu restants poden estar en un altre ordre i alguns poden tenir lloc fins i tot simultàniament. Si teniu interès en aprofundir-hi, els vaig explicar més àmpliament al llibre 'La bellesa de sentir'.