A.F.

El turisme sostenible, a 'Ciència animada'

La UB Divulga estrena 'Turisme sostenible', un nou capítol de la sèrie 'Ciència animada'

El turisme sostenible, a 'Ciència animada' / UB Zoom

La UB Divulga acaba d’estrenar el quart capítol de la sèrie d’animació 'Ciència animada', un projecte que té com a objectiu principal crear una biblioteca de recursos audiovisuals de caràcter científic, organitzada en capítols autoconclusius en els quals s’explica, de manera visual i amena, conceptes científics per a infants.

Coincidint amb el fet que aquest 2017 ha sigut declarat per les Nacions Unides Any Internacional del Turisme Sostenible per al Desenvolupament, el nou capítol, titulat precisament 'Turisme sostenible', mostra la capacitat que tenim els consumidors d'aconseguir un canvi en el sector turístic cap a un model més sostenible i respectuós amb el medi local. El personatge principal té al davant una merescuda setmana de vacances que aprofita per fer turisme. A la tornada, mentre comparteix les seves experiències, un corall arrencat del fons del mar dona peu que els seus amics li expliquin la necessitat de seguir un model de turisme sostenible que li permeti de conèixer altres cultures i formes de vida, tenir cura del medi ambient, fomentar el comerç de la zona i contribuir al desenvolupament local. Al final del curt se’ns mostra com, per al següent període de vacances, la seva idea de fer turisme ha variat i el protagonista gaudeix portant a terme un tipus d’activitats més respectuoses, d’acord amb les seves noves conviccions.

El projecte té com a objectiu principal crear una biblioteca de recursos audiovisuals de caràcter científic per a infants

El treball ha tingut l’assessorament científic de Claudi Mans, catedràtic emèrit d’enginyeria química de la UB, que n'ha validat tot el procés per garantir la transformació correcta del contingut tractat al llenguatge visual.

La col·lecció

Els diferents capítols de 'Ciència animada' parteixen de la definició d’un concepte clau seleccionat pels experts de la UB que col·laboren en el projecte. A partir d’aquí es prepara un guió i un tractament visual. A continuació, el guió és dibuixat, animat, sonoritzat i adaptat als tres idiomes del projecte (català, castellà i anglès). La difusió de les peces es fa mitjançant la llista de reproducció de La UB Divulga al canal de YouTube de la UB i mitjançant el web del projecte, on s’aniran afegint tots els capítols que es vagin creant.

El mètode científic

El primer capítol està dedicat al mètode científic, a partir de l’exemplificació de cada fase. El personatge principal observa el fenomen que cal analitzar, que en aquest cas és el creixement d’una planta. Es tracta d’esbrinar de quins factors depèn que una planta creixi més o menys. El protagonista desenvolupa una hipòtesi de partida i, juntament amb la resta de personatges, dissenya un experiment per verificar-la. L’assessor científic d’aquest capítol va ser també Claudi Mans.

Ombres

El segon capítol de 'Ciència animada' explica com influeix la posició del sol en la direcció de les ombres. El personatge principal del curt es disposa a pintar un quadre al jardí de casa un dia de bon matí. A mitja feina rep una trucada de telèfon que l’entreté força estona. Més tard, quan reprèn l’activitat, s’adona que les ombres que havia pintat estan en una posició incorrecta. El protagonista, sorprès, reflexiona i comprèn que l’hora del dia influeix en la posició del sol, la qual determina la direcció de les ombres projectades pels objectes. Els assessors científics d’aquest capítol van ser Santiago Vallmitjana i Estela Martín, professors del departament de Física Aplicada.

Nutrició

El tercer capítol tracta sobre l’alimentació i la importància de seguir una dieta equilibrada. El protagonista del curt, Cubi, descobreix que els mals hàbits alimentaris li passen factura. Després d’una consulta al metge entén que ha de cuidar l’alimentació i seguir una dieta equilibrada per trobar-se millor. El capítol, produït durant el 2016, declarat Any Internacional dels Llegums, acaba amb un repàs a les fases principals del conreu de llegums. L’assessorament científic del treball va anar a càrrec de Claudi Mans. 

El projecte 'Ciència animada' està organitzat per la unitat de Cultura Científica i Innovació (UCC+i) de l’àrea de Comunicació de la Universitat de Barcelona i finançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) - Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat.