Amb ulls de joc
Infància20/10/2022

Ecoblocs: Jugar a construir és una activitat científica

Construir vol dir ordre, consistència i el desig de créixer

Fitxa tècnica

  • Tipus de joguina: 36 blocs de construcció que conserven l’escorça, estan fabricats a partir de processos de poda d’arbres fruiters i es guarden en un sac de cotó
  • Edat: de 3 a 10 anys
  • Possibilitats: constructives i les peces més grans els serveixen per al joc simbòlic
  • Metodologia/pedagogia:  Waldorf

Jugar a construir va molt més enllà d’unes peces o fustes. És una activitat científica, creativa i artística. Genera plaer i diversió, però també estructura funcions cerebrals superiors com el llenguatge, l’atenció, la memòria i la percepció. El joc de construccions evoluciona i creix amb els infants fins a convertir-se en una forma d’autoconeixement. Igual que el dibuix, la construcció passa per diferents fases: des d’agrupar, fer camins i grans desplegaments horitzontals; fins a fer construccions elaborades i simètriques.

Cargando
No hay anuncios

Construir vol dir anar cap amunt?

No necessàriament. Hi ha un pas previ important que és ocupar l’espai en horitzontal de forma aparentment desordenada. Aquest pas els permet identificar i familiaritzar-se amb les peces per posteriorment començar a apilar-les. Per això està bé que les primeres peces que poseu al seu abast tinguin alçades i formes diferents.

Cargando
No hay anuncios

I si no els agrada construir?

Fer que una estructura creixi i no caigui requereix precisió, bona psicomotricitat fina i paciència. Els infants que no gaudeixen d’aquesta activitat, molt probablement necessiten més temps o peces més grans. De vegades, oferint peces amb més pes i cos aconsegueixen engrescar-se. Una bona solució és no posar-ne gaires, perquè ràpidament les esgotin i tinguin ganes de tenir-ne més.

Cargando
No hay anuncios

Com els acompanyem?

El nostre paper ha de ser d’observadors i facilitadors i no val donar consells benintencionats tipus “si poses aquesta peça petita a sota, la torre caurà”. Recordem que els infants necessiten i mereixen aprendre amb l’experiència pròpia, no amb la nostra.

Cargando
No hay anuncios

Com escollir uns bons blocs?

Els ecoblocs conserven l’encant natural de l’escorça. No llisquen, estan perfectament anivellats i són prematemàtics: les peces són equivalents entre si. Això vol dir que dues d’una mida fan la mida d’una de més gran i així successivament. Això permet construir torres molt altes de forma estable si acaben trobant les equivalències entre blocs. A més, algunes peces inclouen portes i finestres que conviden al joc simbòlic de minimons.

Cargando
No hay anuncios

Conclusió

Els nens i les nenes es veuen a si mateixos i a la seva pròpia evolució quan juguen a construccions. Perquè construir vol dir ordre, consistència i el desig de voler anar amunt. I tot plegat representa el desig de créixer.