Aure Farran

Seguretat infantil a la carretera: xifres i reptes

Nou estudi de Fundación MAPFRE sobre seguretat viària infantil. L’estudi analitza els principals errors que es cometen a l’hora de garantir la seguretat de la canalla quan viatja en cotxe

Seguretat infantil a la carretera: xifres i reptes Zoom

Si un nadó de 6 mesos viatja a la falda d'un adult sortirà automàticament disparat cap endavant en cas d'accident i es veurà aixafat greument per la persona que el porta damunt. Si ho fes un nen de 6 anys, assegut al seient posterior però sense coixí elevador, el seu cinturó de seguretat es desplaçaria de tal forma que podria provocar-li lesions greus al coll, i el cos li acabaria lliscant per sota, amb conseqüències fatals.

Amb l'ús d'un sistema de retenció infantil (SRI) homologat i adequat al pes del menor això no passaria, ja que el cinturó de seguretat actuaria adequadament i frenaria el desplaçament del nen, cosa que minimitzaria el risc de patir una lesió.

Aquestes són algunes de les conclusions de l'últim informe sobre seguretat infantil a l'automòbil a Espanya i Amèrica Llatina de la Fundación MAPFRE. L'objectiu del treball, elaborat per experts en seguretat viària d'aquesta entitat, és analitzar els errors més perillosos i freqüents que els pares cometen a l'hora de viatjar amb els seus fills, com no utilitzar el cinturó de seguretat o portar-lo folgat, i donar a conèixer les àrees del cos més perjudicades per lesions crítiques que es produeixen quan no s'utilitzen els SRI adequats.

95%

Viatjar en sentit contrari a la marxa redueix les lesions greus fins a un 95%, especialment en criatures de 2 a 4 anys

Fundación MAPFRE ha portat a terme nombrosos assajos de xoc ('crash tests') en els quals posa a prova la utilització de diferents sistemes de retenció infantil en situacions correctes i incorrectes, així com en les quals s'utilitzen sistemes no homologats i envellits, i en les quals directament no s'utilitza cap cadireta infantil.

Per a cada assaig ha estudiat diferents paràmetres, com l'acceleració del tòrax i els desplaçaments horitzontal i vertical del cap d'un ninot, i ha registrat senyals en els sensors dels maniquins per avaluar el risc de lesió que podria produir-se en cas d'accident.

Les proves d'impacte demostren que permetre que els més petits viatgin amb el cinturó de seguretat i l’arnés de seguretat folgats provoca danys considerables al cap i al tòrax, dues zones del cos que també sofreixen impacte per sobre dels límits establerts quan s'utilitzen sistemes de retenció infantil envellits i no homologats. Aquests últims, que encara estan a la venda en comunitats com Madrid, es trenquen en cas de sinistre i fan que el sistema sigui totalment insegur.

Cinturons fluixos i cadires mal ancorades, entre els errors més freqüents i amb més perill per a la seguretat viària infantil

 

“Els nens que utilitzen un SRI adequat al seu pes, alçada i edat i els que viatgen a la part posterior del vehicle i en sentit contrari a la marxa, ho fan de forma molt més segura i estan exposats a un risc molt menor de perdre la vida o resultar ferits que els que no porten subjecció. Els més petits haurien de viatjar mirant cap enrere no solament fins que compleixen 1 o 2 anys, sinó fins als 3 o fins i tot els 4 anys”. Així ho ha reconegut avui Jesús Monclús, director de seguretat viària de Fundación MAPFRE, que ha destacat que la proposta d’'Objetivo Cero', que pretén aconseguir zero víctimes dins de les ciutats abans del 2030 i en les carreteres abans del 2050, parteix de la base que pràcticament totes les lesions greus o mortals són evitables. També ha apuntat al fet que cal començar a establir objectius conjunts i plans d'acció associats per reduir tots dos tipus de lesions. “Cal fer més, fer-ho de manera diferent, destinar-hi més recursos i millorar l'eficiència en les actuacions”.

25

víctimes mortals a la carretera de menys de 14 anys el 2015

Durant l'acte, el director de seguretat viària ha fet referència a les últimes dades de sinistralitat viària, 25 víctimes mortals menors de 14 anys el 2015, “una dada millor que la d'altres anys, però inacceptable”, i ha recordat que és necessari millorar el coneixement dels pares i mares sobre la necessitat que els nens més grans segueixin utilitzant cadiretes infantils o seients elevadors no solament fins que fan més d'1,35 centímetres d'alçada, com indica la legislatura actual, sinó “fins i tot després d'aquest moment i fins que el cinturó de seguretat d'adult quedi ajustat amb seguretat sobre el cos del menor”.

També ha recordat que per saber si un cinturó de seguretat d'adults s'ajusta correctament a un nen és necessari comprovar que la banda inferior del cinturó de seguretat passa per sobre dels ossos de la pelvis i no per sobre de l'estómac del nen, que la part superior del cinturó passa per sobre de la zona mitjana de l'estèrnum i de la clavícula, sense quedar massa prop del coll, i que el nen pot asseure's al seient del vehicle doblegant amb comoditat les cames, ja que si no les pot doblegar la postura li resultarà incòmoda i tendirà a “escórrer-se” cap endavant.