La psicòloga i terapeuta familiar Elena Gómez Enguix (www.elenagomezenguixpsicologa.com) planteja possibles escenaris quan a la família un dels fills té un diagnòstic que implica necessitats educatives especials (NEE). Tot i que el sistema pot trobar la manera d’adaptar-se i ser un entorn funcional, la simptomatologia d’un fill amb NEE pot suposar un estrès per a la família. Per això en alguns casos hi ha el risc que el sistema familiar es desajusti i apareguin nous símptomes en altres membres de la família.
○ El fill amb diagnòstic necessita molta atenció i que les figures adultes l’acompanyin i l’ajudin. El risc en aquest cas és donar per fet que la resta de germans, si són responsables i tiren endavant sols, no necessiten els adults per desenvolupar-se, es desatenguin necessitats emocionals i psicològiques o no se’ls dediquin espais específics.
○ El germà asimptomàtic també comença a comportar-se com el que és simptomàtic per aconseguir la mateixa atenció que té el seu germà i garantir la necessitat de reconeixement dels pares.
○ Els pares, sense adonar-se'n, poden fer comparacions entre els germans, sentir que tenen un fill exitós -l'asimptomàtic- i un de problemàtic -el que té necessitats especials-, i fer diferències en el reconeixement ofert a l'un i a l'altre.