El contracte de 18 punts perquè el teu fill faci un bon ús del mòbil
L’'slow tech parenting' és un corrent que promou una educació sobre l’ús de la tecnologia basant-se en els mateixos valors que segueixen les famílies
BarcelonaSi educar sempre ha estat difícil, el mòbil va arribar per augmentar encara més aquesta complexitat. Un dels debats més intensos gira al voltant de l’ensenyança del seu ús correcte. Hi ha famílies que opten pel control parental, un aplicatiu digital que està instal·lat en l’aparell dels pares i en el dels fills alhora, que en mesura les hores d’ús. Ara bé, hi ha altres famílies que consideren que amb el mòbil cal fer acords, com es fan amb qualsevol altre tema, per exemple, l’hora de tornar a casa quan surten. Entre un extrem (el control parental) i l’altre (fer acords) hi ha el jove, que ha d’aprendre a fer anar una eina digital que li pot causar addicció i també malestar i benestar emocional, perquè es pot sentir lluny i a prop de les amistats.
Als Estats Units l’escriptora Janell Burley Hofmann ha escrit el llibre iRules. Reglas raonables para una família sana y tecnológica (Ediciones Rialp), en què recull el contracte que va escriure a un dels seus fills quan li va donar el mòbil. El contracte té divuit punts [vegeu-lo a baix] en què li explica entre altres fets que sempre que no compleixi el que li demana li prendrà, perquè, al capdavall, el telèfon és seu. El més essencial del contracte és que cada un dels punts és una lliçó de vida, i que tant es podrien aplicar a l’ús d’un telèfon com al dia a dia dels joves. Per continuar, Burley Hofmann assegura que, en les xerrades que fa per a famílies sobre aquest tema, sap que el contracte s’ha convertit en un punt de partida perquè cada casa afegeixi unes regles o en tregui d'altres. “La idea és que les regles es basin en els valors i la filosofia d’educar que hi ha en la família”, escriu en el llibre iRules. A més, especifica que l’educació en el bon ús del mòbil es pot enllaçar amb corrents com l’slow food o l’slow living. “L'slow tech parenting promou una educació que busca un equilibri entre la tecnologia i la interacció humana; les famílies s’involucren en una forma d’educació activa que integra la tecnologia amb les relacions interpersonals”.
D'altra banda, els aplicatius que permeten els controls parentals, alguns dels quals són prestacions dels mateixos telèfons, deixen que les famílies controlin la quantitat d’hores que els fills poden dedicar a les xarxes socials, com ara Instagram o TikTok. Si les famílies consideren que dues hores són suficients, el control parental les inhabilitarà i no deixarà que es facin servir. Ara bé, com passa de vegades, feta la llei, feta la trampa, de manera que molts joves aprenen a inutilitzar el control parental sense que les famílies se n’adonin.
Això no vol dir que els controls parentals no serveixin per a res, perquè també es podria dir el mateix dels contractes d’ús, a l’estil de l’escriptora nord-americana Burley Hofmann. Cada jove és diferent, i, per tant, a cada un li pot anar millor una opció o una altra, perquè, al cap i a la fi, educar en l’ús del mòbil és com educar en qualsevol altre assumpte de la vida. Creure que no és necessari explicar res del seu ús vindria a ser com desistir en la tasca educativa.
- 1 És el meu telèfon. L’he comprat jo, he estat jo qui l’ha pagat i te l’estic deixant. Bé, oi?
- 2 He de saber-ne sempre la contrasenya.
- 3 Si sona, l’has d’agafar. És un telèfon. Has de saludar, i ser educat. Mai no ignoris una trucada si veus que en la pantalla diu “mama” o “papa”.
- 4 Els dies que hi ha classe, has de deixar d’utilitzar-lo a les 19.30 h. Els caps de setmana, a les 21 h. L’hauràs d’apagar a les nits. I podràs tornar-lo a encendre a dos quarts de vuit del matí.
- 5 El mòbil no es porta a l’escola. Parla amb les persones a les quals escrius.
- 6 Si cau al lavabo, cau a terra o s’esfuma, tu en seràs el responsable; per tant, hauràs de pagar-ne tu la reparació utilitzant els teus estalvis o bé fent activitats, com ara fent de cangur.
- 7 No facis servir el mòbil per mentir, prendre el pèl o enganyar una altra persona. No et posis en converses que et facin mal, a tu, o a la resta de persones. El primer sempre és ser un bon amic i allunyar-te dels problemes.
- 8 No escriguis missatges, correus ni diguis res a través del telèfon que no diries a una persona cara a cara.
- 9 No escriguis missatges, correus ni diguis res a algú que no diries si els teus pares estiguessin al teu costat.
- 10 Res de pornografia. Utilitza Internet per buscar informació que compartiries obertament amb mi. Si tens cap pregunta sobre cap tema, fes-la (preferiblement als teus pares).
- 11 Apaga’l o silencia’l o treu-lo del mig quan estiguis amb més gent, especialment en un restaurant, al cinema o mentre estiguis amb algú. No ets un maleducat, així que no deixis que el mòbil et canviï.
- 12 No enviïs imatges de les teves parts íntimes ni en rebis de les de cap altra persona. No te’n riguis. Potser algun dia estiguis temptat de fer-ho malgrat que ets una persona intel·ligent. Sempre serà una mala idea fer-ho, i arriscada, que et pot arruïnar l'adolescència, els anys d’universitat i la vida adulta. El ciberespai és amplíssim, i molt més poderós que tu, i és difícil que una mala reputació desaparegui.
- 13 No facis milers de fotos i vídeos, no fa falta documentar-ho tot. Viu amb plenitud les teves experiències, que se't gravaran a la memòria.
- 14 Deixa el telèfon a casa de vegades i estigues segur de la teva decisió. No és cap extensió teva, així que aprèn a viure sense. Has d’aprendre a ser més gran i poderós que la por a perdre’t res si no el fas servir.
- 15 Descarrega música, nova o clàssica, diferent de la que escolten els teus amics. La teva generació té accés a música d'una manera que fins ara no existia. Aprofita aquest regal i amplia els teus horitzons.
- 16 Juga de tant en tant amb algun joc de paraules o fes endevinalles o puzles.
- 17 Tingues els ulls oberts i observa el que passa al teu voltant. Mira per la finestra. Escolta els ocells. Passeja. Meravella’t del món sense haver de buscar res a Google.
- 18 La vessaràs. Et prendré el mòbil. Ens asseurem i en parlarem, i començarem de nou. Tant tu com jo n’anirem aprenent. Jo estic de part teva, estem junts en aquesta aventura.