“L’itinerari Món Laboral ajuda molt a trobar la vocació i a mi m’ha servit per estar més segur a l’hora de triar què vull estudiar”, afirma Neo Lalana. Aquest curs ha estudiat 4t d’ESO a l’Institut Pla Marcell de Cardedeu i, a través d’un programa de diversificació curricular que ofereix el centre, ha pogut fer un tast d’una experiència laboral gràcies a unes pràctiques a l’Escola Bressol Can Serra de la mateixa localitat, en una experiència que l’ha ajudat a confirmar la seva vocació i a trobar el seu camí més enllà de l’educació obligatòria. “És un recurs que nosaltres, com a centre de secundària, podem activar amb l’alumnat que cursa 3r i 4t d’ESO -o només 4t d’ESO- amb un enfocament més globalitzat i on hi ha una part del currículum que es desenvolupa en centres de treball. Nosaltres el plantegem a 4t i l’activem especialment per a aquell alumnat que necessita recorreguts més manipulatius, més significatius, més vinculats a fets reals. Fem una selecció a 3r, plantegem una proposta d’itineraris a les famílies i comencem a buscar llocs i empreses del municipi en què l’alumnat pugui desenvolupar aquesta part del currículum”, explica Àlex Salleras, director de l’Institut Pla Marcell. De fet, aquesta orientació educativa la reben tots els alumnes durant les tutories de 3r d’ESO, també els que continuaran fent tot l’horari al centre perquè puguin dibuixar el seu perfil professional propi i personal.
L’institut duu a terme aquest projecte des del 2009 i encara aquest programa especialment a alumnes que “necessiten assumir responsabilitats per apujar la seva autoestima i veure que són capaços, que tot allò que han anat treballant al llarg de l’escolarització obligatòria té sentit i hi ha un món on aplicar-ho”. El Neo afirma que sempre havia tingut clar que volia treballar amb infants però ara, després d’assistir tres hores al dia durant tres dies a la setmana al llarg de tot un curs a l’Escola Bressol Can Serra, sap que vol dedicar-se a l’educació dels més petits. De cara al curs vinent, s’ha inscrit a un mòdul de formació professional per seguir formant-se i donar una sortida professional a la seva vocació. “Potser si l’institut no li hagués donat aquesta oportunitat, no hauria acabat l’ESO o potser no hauria volgut continuar fent res. En canvi, ara se li han obert portes que són oportunitats que podrà aprofitar. L’experiència ha estat gratificant, sobretot perquè són moments complicats per als joves de la seva edat i perquè hem vist que ha tornat a tenir il·lusió per aprendre, conèixer i fer coses noves”, exposa Maite Mas, directora de l’Escola Bressol Can Serra.
El Neo, a qui se li va assignar una tutora per dur a terme aquestes pràctiques, seguia les rutines del dia a dia de l’escola i les dinàmiques de treball que es generen amb els infants. Va començar com a observador però, de mica en mica, se li van anar encomanant diferents tasques. “Gràcies a aquesta experiència he descobert què vull ser de gran perquè m’ha agradat molt. També quan he tingut problemes personals m’ha alliberat molt ser allà. Si estava enfadat, els nens sempre em treien un somriure i em feien oblidar les coses dolentes. M’ha ajudat molt i m’he sentit part d’un equip”, diu el Neo. Des de Can Serra valoren positivament que ell descobrís, sobretot a través dels infants del centre, que s’havia convertit en una persona important dins del grup i que la seva feina també ho era. “Formar-se també és humanitzar-se, és posar-nos al lloc de qui pretenem educar, és oferir una educació activa per a la salut física i mental. De vegades, quan parlem d’educació i d’acompanyament, només ens fixem en l'aprenentatge de la part més curricular i, en canvi, hi ha altres aspectes també molt importants com ara que una feina no només cal saber fer-la bé, també cal saber-se relacionar, saber treballar en grup o empatitzar amb el que els passa als altres”, observa Mas.
Segons Salleras, la clau perquè aquest projecte funcioni no és abandonar els alumnes en unes pràctiques sinó que puguin construir el seu futur i vagin veient què els agrada, per quins motius, i que, quan acabin, puguin estudiar alguna cosa que hi estigui relacionada. “Procurem sempre encaixar els interessos de l’alumnat amb una concreció a nivell laboral. No és tant que facin l’itinerari Món Laboral i comencin en un taller mecànic perquè quan acabin l'ESO se n’hi vagin a treballar. Van a un taller mecànic perquè veuen que allò és la seva passió i després fan uns estudis de grau mitjà de mecànica”. El tutor de referència que tenen al llarg d’aquest projecte és qui s’encarrega de guiar-los en aquest procés d’emancipació. “Si haguéssim mantingut dins del sistema aquests alumnes que potser tenien determinades dificultats sobre competències, hi havia el risc que es despengessin, perquè no podien arribar a tot arreu. Amb això, el que fem és tornar-los a enganxar al sistema. D’alguna manera, el 30% del temps que passen a l’escola l’estan desenvolupant en llocs de treball i amb companys. S’empoderen i això els dona una empenta perquè es puguin continuar formant”, explica Salleras.