Criatures 11/03/2021

Per a què serveixen les lligues de debat?

15 centres docents competeixen per la UIC, la UB i la UPF en la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives

3 min
Una imatge d'arxiu d'una sessió de la lliga de debats

La Universitat Internacional de Catalunya (UIC), la Universitat de Barcelona (UB) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF) celebren fins al divendres 12 de març les fases classificatòries de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat 2021 de la Xarxa Vives. En la competició de la UIC, que es va celebrar dimecres, hi van participar 30 alumnes de secundària i batxillerat de l’Escola Súnion de Barcelona, l'INS Manuel Carrasco i Formiguera de Barcelona i el Col·legi Xaloc de l’Hospitalet de Llobregat, del Barcelonès; de l'Escola Garbí Pere Vergés d’Esplugues de Llobregat, del Baix Llobregat, i de Les Alzines de Girona, del Gironès. La UB celebra avui la seva fase classificatòria, que enfrontarà 38 alumnes dels equips dels centres de Barcelona Betània Patmos, INS Caterina Albert i INS Jaume Balmes; del Col·legi Pare Enric d'Ossó de l’Hospitalet de Llobregat, del Barcelonès, i de Creixen Povill Olesa d’Olesa de Montserrat, del Baix Llobregat). Al seu torn, demà, divendres, 36 alumnes participaran a la competició de la Universitat Pompeu Fabra, en concret dels centres Manyanet Sant Andreu de Barcelona, del Col·legi Badalonès i dels Maristes Champagnat de Badalona, del Barcelonès; de l'Escola Goar de Viladecans, del Baix Llobregat, i de l'Escola Ginebró de Llinars del Vallès, del Vallès Oriental.

Aquesta és la primera edició virtual de la Lliga de Debat, en què universitats i centres docents han hagut d’adaptar-ne el format atès el context actual. Així, l’oratòria digital i les competències de comunicació associades a contextos en línia han entrat a formar part del projecte educatiu dels centres participants en aquest curs 2020-2021. Aquest desplegament curricular ha sigut possible, d’una banda, gràcies a la implicació de les universitats, que han organitzat tallers formatius sobre reptes i estratègies de l’oratòria en línia adreçats als docents. De l’altra, el mateix professorat ha sigut qui ha introduït la temàtica a l’aula i ha preparat l’alumnat durant els darrers mesos perquè siguen capaços d’emetre una comunicació persuasiva i eficaç en l’entorn digital, parant atenció tant als aspectes de contingut del discurs com del context en línia.

Cada equip participant a les fases classificatòries de la UIC, la UB i la UPF farà un total de 4 debats entorn del tema central de la competició: "És compatible el creixement global de l’economia amb el respecte al medi ambient?" L’alumnat participant haurà de ser capaç de mostrar-se tant a favor com en contra del tema, atès que la posició que hauran de defensar canviarà en cada debat. Els debats tindran una durada de 16 minuts i es faran en sales virtuals.

Cada universitat tindrà un equip guanyador i un alumne que serà nomenat millor orador. El jurat de la competició, format per professionals experts de diversos camps de coneixement, valorarà capacitats com el treball en equip, la solidesa de les argumentacions, la fluïdesa de les intervencions i la qualitat del discurs, així com aspectes formals de l’exposició i la posada en escena.

Els equips participants per la Universitat de Barcelona.

Els equips guanyadors de la UIC, la UB i la UPF representaran aquestes universitats en la fase final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives, que tindrà lloc del 13 al 23 d’abril i enfrontarà els 15 equips classificats a les fases locals prèvies organitzades per la universitats Abat Oliba CEU, d’Alacant, d’Andorra, Autònoma de Barcelona, de Barcelona, de Girona, Internacional de Catalunya, Jaume I, de Lleida, Miguel Hernández d’Elx, Politècnica de València, Pompeu Fabra, Rovira i Virgili, de València i de Vic - Central de Catalunya.

La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives s’adreça a l’alumnat de 4t d’ESO, batxillerat (i equivalents) i cicles formatius d’entre 15 i 18 anys, de la Franja de Ponent, Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Andorra, la Catalunya Nord i Sardenya. L’objectiu de la competició és millorar les habilitats comunicatives dels alumnes participants i fomentar l’adquisició de competències transversals, com la seguretat, el treball en equip, la creativitat, la documentació, l’anàlisi, la construcció d’un discurs i la planificació i presa de decisions. A més, la lliga proveeix el professorat d’una eina d’innovació docent i crea un espai de col·laboració entre els nivells d’educació secundària i superior.

Organitzada des de l’any 2014 per la Xarxa Vives d’Universitats i Escola Valenciana en el cas del País del Valencià, la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat també té el suport de la Generalitat de Catalunya, la Generalitat Valenciana i el Govern d’Andorra. L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, l’Institut d’Estudis Catalans i l’Ajuntament de València hi col·laboren, a més de diversos ajuntaments, com els de Castelló de la Plana, Guadassuar, Mataró, Olot, Roses, Salt, Sant Feliu de Llobregat i Terrassa.

stats