Escola 26/11/2021

El repte d'experimentar

La URV obre per als centres educatius la primera convocatòria del seu programa formatiu Repte Experimenta

3 min
Equip d’alumnes de l’Institut Ramon de la Torre, guanyadors d’un dels Premis Experimenta del curs 2020-2021, experimentant amb la densitat i immiscibilitat dels líquids.

L'interès i la vocació per la ciència no neix, es crea. Aquesta és la premissa en què es basa el Repte Experimenta, un programa educatiu que, gràcies a la sinergia entre la URV, l’ICIQ i empreses del sector químic i biotecnològic, pretén fomentar les vocacions cientificotecnològiques entre infants i joves a través de l'experimentació pràctica.

Superat amb èxit el primer any de prova pilot, feta en sis escoles de la demarcació de Tarragona, el Repte Experimenta acollirà 800 nous alumnes de 1r i 2n d’ESO en una nova edició del seu programa per potenciar l’experimentació dins els centres d’educació secundària obligatòria. La iniciativa compta amb el suport de professionals de l’àmbit científic i es basa en el mètode d’aprenentatge learn by doing (aprendre fent), que afavoreixen la motivació dels alumnes i genera coneixements més profunds.

Els centres educatius que es vulguin adherir al programa, que es bianual i gratuït, per als cursos 2022-23 i 2023-24 poden presentar la seva sol·licitud fins al 10 de desembre del 2021 a la web del programa. Se seleccionaran entre cinc i set centres fins a sumar en conjunt, entre tots els centres, 800 alumnes per curs escolar. Entre quatre i sis centres podran optar a la modalitat presencial, que es durà a terme a les seves instal·lacions, i un centre a la modalitat en remot.

Els estudiants concursen amb els seus experiments

El Repte Experimenta a l'Aula desafia els alumnes de 1r i 2n d'ESO de centres públics i concertats adscrits al programa a dissenyar i a fer un experiment científic amb materials casolans. Es desenvolupa en quatre sessions de dues hores cadascuna i amb grups reduïts, sempre de la mà d'un padrí científic del món acadèmic o empresarial que els ajuda a entendre el fonament científic del seu experiment. Com a resultat, cada grup genera un vídeo i una memòria amb què competirà amb la resta. 

Dues alumnes de l’escola Pare Manyanet experimentant amb un líquid no newtonià. Són guanyadores d’un dels tres Premis Experimenta del curs 2020-2021.
Alumnes de primària i infantil participant als Tallers Experimenta el curs 2019-2020.

Cada centre selecciona els millors grups, que, a través dels Tallers Experimenta, expliquen a alumnes de 5è i 6è de primària del propi centre o d’un centre adscrit, cosa que potencia la interacció entre l’alumnat i la divulgació de les STEM entre els més joves. A més, com a cloenda, la Fira Experimenta presenta al públic familiar els 30 experiments seleccionats entre tots els centres, i s’atorguen els Premis Experimenta als tres millors equips de joves divulgadors científics.

Segons una enquesta feta als 637 alumnes que han participat en el Repte Experimenta a l’Aula durant el curs 2020-2021, d’entre del 39% d’alumnes que abans de dur a terme el programa afirmaven que no tenien interès per les ciències, un 65,2% han canviat d'opinió després de les quatre sessions d’experiments. També cal destacar que un 39,3% dels alumnes participants diuen haver-se sentit molt o totalment motivat durant la realització de les activitats, i un 45,2% força motivats. Els factors més valorats del programa durant la seva primera edició han estat, segons dades de l’enquesta, la posada en pràctica del mètode científic i la figura del padrí.  

stats