Criatures  /  Escola 08/09/2018

Vols formar part de la Missió Alba?

El Sincrotró Alba convida als alumnes de primària a descobrir la ciència, posant a l'abast dels docents recursos per treballar-la de manera experimental

Esther Escolán
4 min
Vols formar part de la Missió Alba?  Per què has decidit sumar-te a la Missió Alba?

Una missió i quatre etapes: matèria, força, energia i llum. El sincrotró Alba busca que hi pugin a bord infants que s’atreveixin a afrontar la ciència. Per fer-ho possible, aquest curs 2018/19 llança el programa 'Missió Alba', que posa a l’abast de fins a 5.000 alumnes i de franc una iniciativa totalment alineada amb les exigències del currículum oficial d’aquesta etapa educativa. Els docents interessats en la proposta -una setantena- han d’inscriure les seves classes a Missioalba.cat, on s’allotgen quatre laboratoris virtuals. Allà, sota el lema 'Fer visible l’invisible', el personal científic i els enginyers del mateix sincrotró plantegen en cada etapa un repte als equips participants, una incògnita científica que la classe investigarà experimentant a l’aula.

“Als laboratoris, els nois hauran de desenvolupar un petit experiment amb materials quotidians com ara globus i espelmes i, després, recollir dades i reflexionar sobre els resultats, tal com fem a les institucions de recerca”, subratlla Caterina Biscari, directora del sincrotró Alba. Seguint les indicacions dels experts, hauran de trobar la resposta científica al repte i, si l’encerten, podran passar a l’etapa següent fins a arribar a la meta de la missió.

Equips de tot Espanya intentaran resoldre les qüestions alhora i, al final, com en tota missió, tindran la seva recompensa (videoconferències amb l’equip científic que els ha guiat, material promocional de la missió...).

Entre els objectius de Missió Alba destaquen el foment de vocacions científiques transmetent una visió pròxima, positiva i motivadora de la ciència i de les professions STEM (science, technology, engineering and math), cosa que es porta a terme gràcies a les persones que hi treballen. Els qui presenten els reptes i guien els alumnes són gent que fa ciència o enginyeria i inclou força diversitat quant a gènere, formació, edat o caràcter. Per a Biscari, això “demostra que la ciència és molt diversa, requereix creativitat per poder-la afrontar amb èxit i que la fan persones pròximes a qualsevol de nosaltres”.

En paraules de Biscari, involucrar el personal del sincrotró en projectes educatius com aquest “és essencial per establir més models de referència per als més petits”. “Així com altres professions (policies, metges...) ja tenen una presència forta en l’imaginari col·lectiu infantil, hem d’aconseguir introduir també el científic o l’enginyer en la ment dels nens i les nenes. Si no veuen aquestes professions o no hi tenen accés, difícilment les triaran en el futur”, diu la directora del sincrotró Alba.

COMPONENT LÚDIC

Durant tota la missió, els docents estaran acompanyats per l’equip de divulgació del sincrotró Alba, que resoldran dubtes i consultes. “Per dur a terme la missió satisfactòriament, a la web disposen d’un pla de treball i un vídeo de presentació, així com d’una guia didàctica on s’aporten orientacions metodològiques i criteris d’avaluació i estàndards d’aprenentatge”, explica Biscari. Una eina que permet abordar els continguts del currículum científic de primària d’una manera pràctica i vivencial que també beu d’un clar component lúdic, per plantejar reptes, passar etapes i obtenir recompenses. “Durant molt de temps s’ha associat la ciència amb activitats avorrides i a l’abast només de poca gent, i aquests nous formats educatius volen trencar aquest mite i despertar l’interès de tots els infants”, subratlla Biscari, alhora que sosté que aquest caràcter lúdic “esdevé una forma ideal d’engrescar-los a experimentar amb la ciència i les professions STEM”.

Per què has decidit sumar-te a la Missió Alba?

Esther González - Escola Marta Mata (Barberà del Vallès)

“A classe estàvem treballant sobre el projecte de ‘Tecnologies del futur’, votat pels infants. Quan l’Alba va fer la jornada de portes obertes, vaig descobrir formes molt didàctiques i experimentals d’entendre la ciència i m’hi vaig engrescar. Vaig veure que també es donaven a conèixer les dones científiques, molt lligat amb la missió de l’escola d’oferir una perspectiva de gènere a l’educació, i quan vaig conèixer la proposta de Missió Alba em va semblar molt interessant. Esperem assolir un triple objectiu: treballar sobre els temes curriculars de ciències, fer-ho de forma experimental i utilitzar la tecnologia per interactuar amb estudiants d’altres escoles”.

Lídia Pi de la Serra - Escola Mare de Déu de Lourdes (Mataró)

“Participar en la Missió Alba ha aterrat a les nostres vides per casualitat, com les coses bones que passen a la vida. Els objectius de la nostra participació en el projecte van des de presentar als nois i les noies uns reptes per aconseguir motivar la vocació científica fins a treballar des de l’experimentació i la comprovació de les hipòtesis com la millor manera d’ensenyar ciència. Creiem que a partir dels 10 anys és important alimentar el cuquet de la ciència en els infants: el seu pensament és prou madur per treure suc de les experiències i fer-ho extensiu a tot allò que l’envolta. Al projecte s’ha tingut en compte el treball per competències o l’avaluació per rúbriques, i s’ha pautat la feina indicant en tot moment el material necessari, com fer l’experiment, com treure’n resultats i com avaluar-ho. Missió Alba porta a l’escola una manera engrescadora de viure la ciència”.

stats