Escola 16/03/2022

Projecte Blau, una mirada solidària a tot allò que passa al mar a través de l’art

4 min
El Projecte Blau es tradueix en vuit accions que, adaptades a cada nivell, faran els alumnes de tots els cursos dels centres de la FEP

En Pau i l’Estel són dos nens que descobreixen uns éssers d’aigua que fan rèpliques del fons del mar amb la brossa que hi troben. D’un d’ells n’aprenen una cançó que parla de les persones que perden la vida en el seu intent de travessar el Mediterrani. És la història que explica Blau. Què amaga l’horitzó?, un conte escrit per Laia Roca i Mònica Ortega, il·lustrat per Gemma Aguasca i que conté una guia didàctica elaborada per Open Arms, que ha inspirat els centres que formen part de la Fundació Escoles Parroquials (FEP) per engegar el Projecte Blau. Es tracta d’una iniciativa multidisciplinària que, a través de xerrades, tallers, dinàmiques, instal·lacions artístiques i espectacles, pretén conscienciar la comunitat sobre quatre grans eixos que afecten el mar Mediterrani: la crisi migratòria, la crisi climàtica, la justícia social i la memòria.

El projecte, que ha començat aquest curs, s’estendrà al llarg de dos anys amb l’objectiu de fer reflexionar les comunitats educatives –alumnes, famílies i claustres– sobre aquestes problemàtiques, i de pensar quines aportacions poden fer per col·laborar en la seva resolució. “Moltes vegades es parla del paper que tenim a Occident respecte a aquests problemes. Hi ha coses que es veuen molt llunyanes o com a problemes sobrevinguts i ningú sap què ha de fer. A partir d’aquest conte, en vam començar a parlar i vam plantejar com podíem treballar aquest tema, perquè casava amb el treball que ja estem fent des de fa temps”, explica Lluís Sala, cap d'estudis de l’escola Sant Ramon Nonat de la FEP i coordinador del projecte. La seva escola forma part de la xarxa de sostenibilitat que integren els 18 centres educatius de la Fundació Escoles Parroquials, a través de la qual duen a terme iniciatives que giren al voltant de la consciència ecològica.

Una de les primeres activitats va servir per parlar de la importància de la memòria històrica.

“Vam parlar amb les autores del conte, que ens van explicar que el primer que pensa la gent és anar a ajudar als camps de refugiats. Hi van un mes, generen una necessitat i després, quan se’n cansen, tornen i allò queda buit. Per això, el que cal, que per anar a treballar als camps ja hi ha professionals que s’hi dediquen, és formar la gent aquí, els ciutadans que en un futur han de poder resoldre aquests conflictes. Si la gent que després estarà al capdavant de la ciutat o del país té aquesta consciència, potser es trobaran solucions polítiques molt més efectives que la inacció que tenim ara”, relata Sala.

El Projecte Blau, en aquest sentit, es tradueix en vuit accions que, adaptades a cada nivell, faran els alumnes de tots els cursos dels centres de la FEP (infantil, primària, secundària, batxillerat, cicles formatius i escoles d’educació especial). “Vam començar al gener fent unes activitats per parlar de per què és important recordar i ho vam enllaçar amb la memòria històrica i els conflictes bèl·lics. Ara, al març i a l’abril, comptarem amb el testimoni de persones que han creuat el mar i, a final de curs, farem una primera instal·lació artística a la platja per reflexionar sobre la salut del mar i el paper que tots hi juguem”.

I és que totes les activitats que s’han plantejat en el marc d’aquest projecte tenen un mateix punt de partida: fer servir l’art com a mitjà d’expressió de les emocions. Per fer-ho, compten amb el suport de la companyia de titelles d’ombra El Gecko Con Botas, que treballa temes ambientals i de justícia global, i que col·labora en el muntatge d’un espectacle d’ombres cocreat per l’alumnat i el professorat de les 18 escoles, i del qual se’n farà una representació simultània el Dia Escolar de la No-violència i la Pau de l’any que ve. “Estem intentant generar espais on surtin les emocions a través de l’art, que és un canal al qual els alumnes no estan gaire acostumats. Quan s’hi posen, però, ens adonem que surten coses molt més interessants que no pas parlant-ne a classe, que és quan hi apareixen tots els filtres i tabús”.

En aquest projecte es fa servir l’art com a mitjà d’expressió de les emocions. Per fer-ho, compten amb el suport de la companyia de titelles d’ombra El Gecko Con Botas.

El Projecte Blau també preveu la creació d’una maleta de recursos pedagògics, que s’obren a cedir a tots els centres que treballin un projecte similar, en la qual s’hi inclou una guia didàctica per treballar el projecte a l’aula, un exemplar del conte, pautes per elaborar el muntatge escènic i el procés de creació, i tècniques de treball. A més, de la mà de l’ONG Creart, que treballa en zones de conflicte a través de l’art, també es duen a terme unes sessions de formació als claustres de la FEP per treballar el projecte.

“Com que és important un canvi de cultura, de mirada al món, global i integrada a l’escola, també ho és que les reflexions no les fem només amb els estudiants, ja que si el professorat que ha de dirigir les activitats no fa aquest canvi de mirada, el projecte no servirà de res. Per això, vam veure que havíem de formar primer el professorat perquè, a més, l’art queda força abandonat a les escoles si no tens la sort que al centre hi hagi algú que tingui algun lideratge en aquest àmbit”, expressa Sala. A la vegada, manifesta la il·lusió de la FEP que el Projecte Blau s’estengui com una taca d’oli i més centres es vulguin unir a la iniciativa.

stats