Preguntada sobre quin tipus de reflexions entorn de la pau, la resolució de conflictes i l’educació en drets cal que les escoles promoguin, Laia Ruich, coordinadora d’UNICEF Comitè Catalunya, apunta que, des d’un punt de vista general, es proposa reflexionar sobre els efectes que els conflictes armats tenen en la infància, “com són l’esclavitud, el tràfic de persones, l’abús i l’explotació”. També sobre el marc jurídic que es dona al no disposar d’un estatus migratori oficial, “la qual cosa els impedeix l’accés a l’educació i la salut” o fer referència “a les sis violacions greus de les lleis internacionals de protecció a la infància en temps de guerra que distingeix i condemna Nacions Unides: l’assassinat i la mutilació; el reclutament o ús d’infants en forces i grups armats; els atacs contra escoles i hospitals; les violacions i altres formes greus de violència sexual; el segrest; i la prohibició de l’accés de l’assistència humanitària. Tot, apunta, “des d’un enfocament educatiu en drets d’infància que disposa de temàtiques vàlides per a cada etapa”.
Com parlar de les guerres a l'escola
L’escola FEDAC de Cerdanyola del Vallès explica com treballa la resolució pacífica dels conflictes
Cerdanyola del VallèsA l’escola FEDAC de Cerdanyola del Vallès parlen sovint dels conflictes armats que hi ha actualment. Primer va ser el d’Ucraïna i ara el de Gaza. A l'assignatura de socials, de vegades, abans d’arrencar la classe repassen les notícies al respecte i el mestre els ajuda a contextualitzar-lo, la qual cosa, en paraules de Laia Garcia, alumna de 3r d'ESO, serveix per adonar-se “de com pot condicionar el país en el qual neixes”. A tercer de primària també han estat debatent força sobre les guerres, les quals, a parer de Mariona Peiró, “són inútils”. A més, subratlla, “en la de Rússia i Ucraïna, països molt propers, hi havia membres d’una mateixa família als dos costats de la frontera i això és molt dur”. Si vols canviar el món, canvia’t a tu mateix, aquesta és la frase que la Mariona i el seu grup van escriure a un puzle gegant que van confeccionar amb motiu del Dia Escolar de la No-Violència i la Pau, que es va celebrar el 30 de gener passat, aniversari de la mort de Gandhi. "Vol dir que si vols canviar l’altra gent o les guerres, primer has de donar exemple tu”, explica la Mariona.
Aquesta maduresa és el que més ha sorprès els docents. “La capacitat dels petits de fer aquest treball i d’entendre a la perfecció la frase triada és brutal”, afirma la Xantal Brisa, tutora de 3r de primària i agent impulsora de la participació de l’escola a les activitats organitzades per UNICEF amb motiu del Dia Escolar de la No-Violència i la Pau. L'Escola FEDAC de Cerdanyola del Vallès era un dels 360 centres que hi participaven. Aquest any havien de triar una activitat al voltant de les banderes blanques per a la infància. L’objectiu era promoure la defensa de la pau, l’enteniment i la resolució pacífica de conflictes en els seus entorns més immediats. En el marc de la cita, promoguda pel programa d'Educació en Drets d'Infància d’UNICEF, uns 63.000 alumnes d'infantil, primària i secundària de Catalunya –prop de 300.000 a tot l’Estat– van poder aprofundir en aquest símbol universal i reflexionar sobre la pau.
Alhora que els 26 grups de l’escola triaven quina era la frase inspiradora que els representés, hi havia un manifest conjunt que anava prenent forma. Un manifest per la pau, afirma Brisa, que gira entorn “d’allò que està al nostre abast per contribuir a la pau” amb compromisos “que van des d’educar en valors a tractar-nos amb respecte, emprar paraules amables entre nosaltres i ajudar-nos” i que el dia de la cloenda tots els grups van signar després d’afegir la frase al puzle que presidia l’entrada del centre. Més enllà de l’activitat que han realitzat aquests últims dies a instàncies d’UNICEF, la Laia Garcia explica que en el dia a dia de l’escola també treballen com gestionar els conflictes que ocorren al seu voltant. “A l’escola ens ensenyen que quan hi ha una discussió, és fonamental parlar amb les persones implicades per entendre el conflicte i poder arreglar la situació parlant”, afirma. També fa èmfasi “en el respecte”, clau en un centre que aglutina alumnes de diverses nacionalitats. “Ens han ensenyat que no s’ha de jutjar les persones per la seva procedència, sinó que tots som iguals i tenim els mateixos drets”, reflexiona la Laia.
Treball transversal
A FEDAC Cerdanyola es treballa la pau i les formes de no-violència estructuralment i no només des d’una sola matèria. Es fa entre iguals, mediant i buscant la tercera alternativa. Per al director, Jordi Gallardo, “crear sinergies és una bona manera de resoldre conflictes”. Uns conflictes que, d’altra banda, es poden copsar amb programes com el Happy Force, amb el qual es mesura diàriament el benestar de l’alumne, o l’Escolta’m, un espai de confiança i seguretat en què els alumnes poden parlar amb el tutor d’allò que els inquieta. “Quan aquesta inquietud prové del si del grup, els intentem empoderar perquè siguin ells mateixos els que ho expliquin als companys per intentar solucionar la situació entre tots”, matisa Gallardo. Des del centre també treballen per tal de prevenir o anticipar els conflictes.
La pau és un dret que forma part de la Convenció sobre els Drets de l’Infant. Per tant, apunta Laia Ruich, coordinadora d’UNICEF Comitè Catalunya, “educar en la pau és conscienciar sobre les guerres arreu del món, però també abordar la violència a l’entorn de l’escola com podria ser l'assetjament escolar”. Així, des de petits, als nens “se’ls pot acompanyar perquè aprenguin a entendre i gestionar emocions com la ràbia o la por” i, a mesura que creixen, “es pot reflexionar sobre la violència i el rol de cadascú per tal de prevenir-la i aturar-la”.