Criatures21/06/2014

Que no em sents? Com fer que t’escoltin

Gemma Castanyer

Des de fa pocs mesos per a la Davínia, l’Olga i la Mercè les coses han millorat a casa. Cadascuna és mare de dues criatures i van decidir apuntar-se al taller Com parlar perquè els nens i els adolescents escoltin?, organitzat per Com1nica’t (www.com1nicat.cat), l’única empresa que té els drets a Catalunya per impartir tallers amb la metodologia d’Adele Faber i Elaine Mazlish, autores del supervendes Com hem de parlar perquè els fills escoltin. I com hem d’escoltar perquè els fills parlin (Ed. Medici).

“Necessitava trobar noves eines per tractar els conflictes quotidians”, explica la Davínia, mare d’en Quim (3 anys i 8 mesos) i la Rut (13 mesos). “En el dia a dia és fàcil recórrer a les amenaces, els premis o els crits, sobretot quan el rellotge et va en contra. Hem adquirit nous mètodes per aconseguir que la comunicació entre ells i nosaltres sigui més fluida: intentem tenir contacte visual, els anticipem el que passarà, no els tallem un moment de joc, valorem sense jutjar. Ara quan li dic al Quim «D’aquí deu minuts anirem a fer el bany» em respon «D’acord, mama!». Com a mínim em respon! Ja he aconseguit alguna cosa!”, explica.

Cargando
No hay anuncios

A casa de l’Olga i el David, pares del Mateu (4 anys) i el Roger (2 anys), el curs els ha servit, sobretot, per enfortir l’autonomia dels seus fills: “Hem intentat deixar d’actuar com a pares que controlen i gestionen, perquè siguin ells mateixos els que s’autoregulin. Ara ja no diem «Fes un riu abans d’anar a dormir» o «Posa’t la jaqueta, que fa fred». Entenem i deixem que sigui el Mateu el que es gestioni i es reguli el seu propi cos, i la veritat és que ens ha funcionat!”, explica l’Olga.

Els dos membres de la parella són professors de música i expliquen que en el terreny dels sentiments “ja hi tenien molt de guanyat”, i destaquen que n’han tret profit no només a l’hora d’educar sinó també en el terreny personal i laboral: “T’ofereixen recursos que pots aplicar amb els veïns, la parella o el company de feina. No jutjar sinó respectar l’altre, no puntuar sinó descriure, no interrompre, anticipar-se... Quan fuges dels clixés i els patrons adquirits t’adones que tens un amplíssim camp per córrer”, afegeix.

Cargando
No hay anuncios

La Mercè ja té els fills -l’Oriol (14 anys) i la Laia (10)- una mica més grans i necessitava trobar un espai per compartir i analitzar amb la parella les rutines i els hàbits adquirits: “Poques vegades se’ns presenta l’oportunitat per reflexionar sobre com fem les coses i per què actuem de determinades maneres”, explica. I el curs li ha fet replantejar-se coses. “Davant d’un conflicte ara penso abans d’actuar. Abans m’enfadava o deixava anar un crit sense obtenir cap resultat positiu”, reconeix.

Pares fent de nens

Cargando
No hay anuncios

Una de les primeres coses que fan els pares quan arriben al taller és posicionar-se en el lloc dels seus fills. “Es tracta d’un taller molt funcional”, explica Júlia Mateo, cocreadora de Com1nicat i formadora en assessorament psicològic dels mètodes Carl Rogers i Gestalt: “Per tal de començar a modificar certes dinàmiques, primer les hem d’identificar. Per això convertim els pares en nens i els fem adonar de com es comuniquen habitualment amb els seus fills. Una vegada identificades aquestes dinàmiques mirem què ens proposen les dues autores [Faber i Mazlish] per canviar-les i deixem uns dies de marge perquè cadascú ho apliqui a casa seva”, afegeix. I posa algun cas pràctic: “Imaginem que cau un got a terra i es trenca. Podríem dir: «Qui ha fet això?» o bé «Us heu fet mal? Necessiteu una escombra per recollir-ho?» El vostre fill surt de l’escola i comenceu a bombardejar-lo: «Com ha anat el dia? Què heu fet?». Potser si simplement tornem en silenci cap a casa ell es va situant i a poc a poc comparteix anècdotes. O bé el vostre fill es fa un tall i comença a plorar. El més comú és dir-li: «No ploris, que no ha estat res»; quan li podem dir: «Plora, és normal que et faci mal, entenc que sentis dolor».

Idoia Herrainz, sociòloga formada en coaching i comunicació no violenta, fa més d’un any que imparteix el taller. “Plantejar-se per què actuem d’una determinada manera ja és positiu i té un efecte directe en els nostres fills”, explica. “No és el mateix dir-li a un nen que ha perdut un jersei que és un descuidat i sempre fa el mateix que dir-li que estàs disgustada perquè és la segona vegada que el perd en un mes. Aquí no l’estem qualificant. Hem trobat una manera més sana de fer-li entendre com ha actuat”.

Cargando
No hay anuncios

En resum, ¿com hem de parlar perquè ens escoltin? Segons Júlia Mateo, de manera “empoderada”. “Que s’adonin que tenen les regnes de la seva vida i que poden buscar solucions als reptes que el dia a dia els planteja”, conclou.