Criatures17/03/2017

El meu fill no agafa bé el llapis

“La subjecció en pinça és fonamental en el desenvolupament psicomotor de l’infant”, afirmen els experts

Paula Seijas

Si ens aturàssim un moment a observar en una classe la manera que tenen els alumnes d’agafar el llapis o el bolígraf, ens adonaríem de la gran varietat de subjeccions que ens podem trobar. En múltiples ocasions, els pares i professors es preocupen que agafin les coses de manera òptima durant la grafomotricitat, la qual influeix en el traç i està estretament lligada amb les habilitats motrius. Existeix una manera ideal d’agafar el llapis? Cal imposar a l’alumne aquesta subjecció si hi presenta clares dificultats?

PATRONS

La subjecció en pinça és un avanç fonamental en el desenvolupament psicomotor de l’infant i el seu desenvolupament avança de manera evolutiva seguint uns patrons (que no sempre són tancats, ja que hi pot haver algunes modificacions):

Cargando
No hay anuncios

1) Presa cilíndrica o palmar supinada. Apareix aproximadament a l’any i mig i s’hi empra tota la mà (els infants poden agafar un llapis de color i fer marques en un paper). El moviment procedeix de segments proximals, és a dir, es mouen l’espatla i el braç per moure la mà, per això es diu que és una subjecció estàtica.

2) Presa digital pronada. Apareix entre els dos i tres anys. Els dits subjecten l’estri (llapis, colors...), l’espatla comença a ser més estable i els moviments procedeixen de segments més distals (colze i avantbraç). En aquest cas, la subjecció continua sent estàtica.

Cargando
No hay anuncios

3) Pinça quadrípoda. Apareix entre els tres anys i mig o els quatre anys. Els quatre primers dits participen en la subjecció de l’objecte. En aquest tipus de pinça, el moviment procedeix del canell i de la mà, i hi ha major estabilitat respecte de l’espatla i del colze. És una subjecció estàtica que pot evolucionar a dinàmica.

4) Pinça trípoda. Es desenvolupa sobre els quatre anys i mig i es perfecciona fins als set. Hi participen els tres primers dits (polze, índex i cor, els quals es comporten com una unitat) i la subjecció és dinàmica.

Cargando
No hay anuncios

PINÇA TRÍPODA

Aquest és el patró definitiu per subjectar l’estri. Es realitza agafant el llapis o una altra eina amb els dits índex i polze i recolzant sobre el dit cor; mentre que els dits anular i petit han d’estar plegats, per donar major estabilitat. Aquesta subjecció, en la qual els tres primers dits formen una unitat i el canell té major fluïdesa, facilita el traç a l’hora de realitzar la grafomotricitat.

Cargando
No hay anuncios

La pinça trípoda no sempre arriba a desenvolupar-se però, no obstant això, es pot aconseguir una pinça funcional que permeti la subjecció del llapis durant la gramotricidad.

ACTIVITATS

Cargando
No hay anuncios

Prèviament a la funció manual, es van desenvolupant un ampli nombre d’activitats variades, com gatejar, jugar amb plastilina, arena o altres textures, aixafar, agafar, abastar, tirar, empènyer, fer construccions, puzles o encaixables.

Per realitzar activitats de motricitat fina, són necessaris moviments de precisió relacionats amb els ulls, els dits i les mans (coordinació visuomanual, bimanual...). Mitjançant activitats premsores, es desenvolupen habilitats i destreses més bàsiques, les quals repercuteixen en el maneig i en la subjecció de l’estri. Aquestes activitats premsores aniran facilitant de manera natural la correcta subjecció del llapis, i es poden estimular, des de petits, amb materials senzills o casolans. Per exemple, amb unes pinces de cuina, uns pompons i un recipient, es pot estimular la subjecció en pinça col·locant els dits índex i polze (oposats) damunt la pinça i anar agafant pompons d’un en un i dipositar-los en una safata; a mesura que va guanyant precisió, es pot fer amb objectes més petits, per exemple ciurons.

Cargando
No hay anuncios

TRUC

Quan l’infant té dificultats per doblegar o flexionar els dits anular i petit, s’hi pot col·locar una moneda o un cotó i demanar-li que ho subjecti amb els dits (anular i petit) i intenti que no li caigui mentre escriu.

Cargando
No hay anuncios

TERÀPIA OCUPACIONAL

Si un infant presenta dificultats en la subjecció, la grafomotricitat i en la motricitat fina, ha de ser valorat per un terapeuta ocupacional. És important detectar-ho tan aviat com sigui possible, perquè pot ser indicatiu d’altres diagnòstics com el trastorn del desenvolupament de la coordinació o bé d’una disgrafia, els quals necessitaran una intervenció centrada en les necessitats de l’infant.