La setena hora

Escola inclusiva

Jaume Cela & Juli Palou
09/01/2016
2 min

Ens arriba una bona notícia: l’elaboració del decret de l’escola inclusiva, que s’haurà d’aprovar l’estiu vinent. Es tracta d’una vella reivindicació que apareix a la LEC, però que ha de ser retocada per fer realitat el que entenem per escola inclusiva en totes les seves dimensions. Ens semblen ben oportunes les paraules de Josep M. Jarque, un bon coneixedor d’aquesta realitat i un home que no s’ha cansat de denunciar-ne els dèficits. Manifesta que l’escola inclusiva “és l’escola que ha de ser impulsada a adaptar-se a tots els seus alumnes sense categoritzar-los i sense condicions prèvies, simplement perquè estem parlant d’un dret”.

Si parlem d’un dret, parlem també d’un deure. Qui té el deure de fer realitat el model inclusiu? El tenim tots. En primera instància, la societat, que ha de pressionar els poders polítics perquè cada nen, cada nena i cada jove siguin acollits a les escoles i instituts tal com són, en la seva irrenunciable singularitat, i puguin disposar d’un projecte de treball que els faci avançar, que faci que les seves capacitats es desenvolupin al màxim i siguin valorats per allò que són capaços d’aprendre, sense llistons igualitaris i comparatius de cap mena.

En segona instància, els professionals de l’educació hem de tenir present que els alumnes han de ser educats en el seu present, un present que es projecta cap a un futur en què nous aprenentatges són possibles. La responsabilitat és col·lectiva, de tota la comunitat educativa, que haurà d’adaptar tot el que fa per posar-ho al servei de la diversitat del seu alumnat. En tercera instància, hi ha la responsabilitat de l’administració educativa, que ha de vetllar perquè l’escola inclusiva no quedi emmascarada en la seva traducció pràctica. Diversificar recursos i confiar en els professionals són elements imprescindibles. Sobretot s’ha d’evitar que els recursos puguin ser utilitzats finalment com a nous canals d’exclusió, per això és necessari utilitzar-los amb voluntat de modificar el context.

L’escola inclusiva requereix nous entorns d’ensenyament i d’aprenentatge. Per tal de crear aquests nous entorns caldrà tenir molt present el saber fer de les escoles d’educació especial. L’experiència acumulada i els recursos que tenen ens han d’ajudar a transformar l’escola per tal que esdevingui realment inclusiva.

stats