Criatures 20/06/2015

La criança inspira revistes

Neixen tres publicacions noves sobre famílies i criatures: ‘Ets Nen’, ‘El Culturista’ i ‘FoodieKids’, que aporten tant propostes culturals com consells sobre alimentació

Trinitat Gilbert
3 min
La criança inspira revistes

“I si al meu fill no li dono carn?” és el títol d’un dels articles que conté la nova revista en paper Ets Nen, dirigida per la periodista Núria Coll, creadora també del digital Etselquemenges. Ets Nen es defineix com la revista d’alimentació infantil saludable, en el sentit de marcar distàncies amb el producte d’origen animal.

Sostenen que si la criatura no menja carn podrà obtenir tots els nutrients necessaris sempre que mengi llegums, llavors, fruita seca i vegetals de fulla verda -que aporten proteïnes i són molt rics en aminoàcids-, així com també greixos sans (oli d’oliva, alvocat) i batuts de fruites. “És molt difícil que hi hagi dèficit de proteïna fent una alimentació rica en aliments vegetals”, explica la nutricionista Carla Zaplana en la publicació, que respon a les preguntes sobre el fet que els nens no mengin carn.

La revista, que es ven online a través de la web www.etselquemenges.cat o www.etsnen.cat i als supermercats Veritas a 5,90 €, “és una necessitat perquè les criatures seran les que decidiran les polítiques educatives i sanitàries de les pròximes dècades i perquè, pels fills, els pares fem el que sigui”. És més, la revista recull les inquietuds de molts pares, “que fan un canvi important cap a l’alimentació saludable” quan tenen la criatura als braços. Sovint és arran del nen que els pares han canviat la manera de menjar.

És per això que la revista s’estrena amb un primer número amb informació molt variada sobre alimentació i sobre salut, com ara les malalties respiratòries. També inclou entrevistes a mares healthies, que expliquen com alimenten els seus fills, com Agnès Busquets i Margalida Grimalt.

Cultura en família

Una nova publicació destinada també a les famílies és El Culturista, d’edició bimensual, i que va aparèixer per primera vegada al novembre, amb propostes per fer fora de casa els mesos de desembre i gener. “La revista és gratuïta i es distribueix a més de 130 punts de la ciutat de Barcelona, incloent-hi els espais municipals, perquè hi recollim l’agenda cultural de la capital de manera que les famílies amb criatures de 0 a 10 anys estiguin al dia”, expliquen les codirectores la Marta Andreu i la Laia Falcón.

“La nostra idea és aportar recursos als pares perquè continuïn disfrutant de la ciutat culturalment i, sobretot, que hi integrin els fills”, comenten les directores. De fet, elles trobaven a faltar una informació integrada de l’oferta per barris, i és just el que van voler crear. El Culturista neix amb l’objectiu de convertir-se en una revista de col·leccionista, ja que, a part de la informació efímera, a l’espai d’agenda, hi ha entrevistes a pedagogs (Gregorio Luri en el primer número); Pepa Plana (al segon); ressenyes de llibres, i propostes de receptes. El nom també s’ha convertit en marca de tallers, com els que ja han fet en fires com el Món Llibre, en què en van fer un de constel·lacions per a les criatures.

Guia per a inquiets

La que també proposa tallers, però descrits en pàgines, és la guia Mammaproof (www.mammaproof.org), que s’autonomena “Guia de Barcelona per a pares inquiets”. Inclou un mapa on situen totes les propostes que apareixen en les més de 100 pàgines que la guia, de color groc llampant, conté. “Vam començar en paper el 2012 per fer entendre la maternitat d’una manera inclusiva, i no com una ruptura de la vida anterior a tenir fills”, expliquen les tres directores, Mavi Villatoro, Sarah Lages i Marta Garreta.

El resultat és una guia en què proposen 50 llocs on anar en família, a més de 10 manualitats, a un preu de 6 euros i de venda als mateixos llocs que es recomanen dins de la guia. “Quan vam aparèixer, el 2012, es van esgotar els 1.500 exemplars que vam editar, i que no van passar per cap tipus de distribució, sinó que només la veníem online i als llocs recomanats a la guia”.

Amb l’èxit, les tres directores es van proposar fer la guia a Madrid. Apareixia el 2013, repetint el model però no els continguts. “Creiem que la guia és un company útil per a les famílies quan fan sortides urbanes, amb tots els timings que es necessiten quan es viatja amb criatures”, diuen.

I l’any 2015 van pensar en la idea de Foodiekids, “que és una nova guia en paper, però que pretén canviar la manera com els restauradors enfoquen els plats per a infants, ja que és evident que el que mengen els influeix en l’estat anímic, a més de fer-ho en la salut”. La nova guia, doncs, conté establiments, a més de restaurants, de menjar saludable. “I pretenem que els seus ideals tinguin una realitat sòlida”.

stats