ESTHER ESCOLÁN

Un clam a favor dels drets de la infància

La campanya que du l’etiqueta #botaxlainfancia convida els ferms defensors de la igualtat d’oportunitats dels nens a fer-se una foto botant i a compartir-la a les xarxes socials

Un clam a favor Dels drets de la infància / FOTO: FUNDESPLAI Zoom

En un context en què un de cada quatre infants viu per sota del llindar de la pobresa, Fundesplai va posar en marxa al mes de gener la campanya #botaxlainfancia, una iniciativa que busca situar els drets dels infants a la primera plana social i política. Com? Instant tots els que creguin que la defensa dels drets i la igualtat d’oportunitats en la infància és una prioritat a manifestar-se públicament a través d’un petit gest: fotografiar-se saltant o fent botar una pilota i compartint la imatge a través de les xarxes socials, un gest senzill que ha mobilitzat fins a hores d’ara prop de 10.000 persones.

Un bot, un euro

La campanya, però, no només es redueix a fer que la gent es manifesti a favor de la infància, sinó que transformarà cada bot en un euro que aportaran les empreses que també s’han sumat a la iniciativa. Un euro que, al seu torn, es destinarà a atendre els infants en risc d’exclusió social. Entre aquestes empreses que hi col·laboren, els responsables de Fundesplai destaquen “les tres primeres que es van sumar al projecte, Eurest Catalunya, Bardet Avant Grup i el grup de supermercats Plusfresc, que van esdevenir l’espurna per tirar endavant la campanya #botaxlainfancia”.

Aquestes primeres empreses van comprometre’s a posar un euro per cadascun dels 12.000 primers bots que aconseguís la campanya, una fita que està a punt d’assolir-se, gràcies, en part, al fet que saltar o fer botar una pilota és un gest gairebé quotidià que pot fer tothom, tingui l’edat que tingui. “Botar, al final, és un gest lúdic, però ple de simbolisme i valor”, afirma Josep Gassó, president de Fundesplai. #botaxlainfancia té, tanmateix, un efecte multiplicador, ja que, quan algú penja la seva foto botant a Facebook, Twitter o Instagram, ha de nominar un mínim de tres persones tot convidant-les a botar també per la infància.

Els nens són el present

La campanya #botaxlainfancia és el primer acte d’una estratègia més global de Fundesplai que ha adoptat per lema “Prenem partit per la infància”. L’entitat vol, així, sensibilitzar i donar visibilitat a totes les persones, entitats i empreses que prenen partit per la infància i fer una crida perquè tothom s’impliqui en el benestar dels infants, un aspecte que per a Fundesplai ha de ser prioritari. No és casual, per tant, que #botaxlainfancia es presentés just a l’inici d’un any que estarà presidit per diverses cites electorals.

Tot i l’esforç que l’entitat fa perquè tots els nens puguin accedir a activitats fonamentals per al seu desenvolupament -com els menjadors, els casals i les colònies escolars o les activitats de lleure i reforç escolar-, el cert és que la situació de crisi que viu el nostre país fa que cada dia sigui més difícil garantir la igualtat d’oportunitats, especialment si parlem d’un col·lectiu tan vulnerable com és la infància.

En aquest sentit, Gassó destaca: “Aquesta manca d’igualtat d’oportunitats s’està produint aquí, al barri, a l’esplai o a l’escola on portem els nostres fills, i està passant ara, i per això no podem esperar que passi la crisi”. El president de Fundesplai subratlla igualment: “Sovint es diu que els infants són el futur, però realment són el present; per aquest motiu cal actuar ja i, per això, convidem tothom a participar en la campanya #botaxlainfancia”.

Destí dels fons

Els fons recaptats per la campanya #botaxlainfancia es destinaran a becar infants que estan en risc d’exclusió perquè puguin gaudir del menjador escolar, de les colònies i les activitats de lleure i reforç escolar, uns àmbits en què Fundesplai centra la seva activitat des de fa més de 45 anys i que repercuteixen directament en la salut, el creixement i la felicitat dels més petits.