Criatures 16/07/2016

L'experimentació durant l'etapa infantil

2 min
experimentació III

Els nens i nenes exploren lliurement diferents objectes i materials a nivell sensorial i perceptiu. Sense que l’adult controli el joc, ells fan tot allò que volen amb el que tenen al davant. Reconeixen les característiques dels objectes, poden veure com canvien en alguns. Posen en joc tots els sentits, els miren, els oloren, els tasten, els toquen, els escolten.

experimentació III

L'experimentació permet que l'aprenentatge sigui significatiu, aquest seria el contrari de l'aprenentatge memorístic. Aquest aprenentatge posa ènfasi en la creació, en l'evolució i relació entre els conceptes. És a dir, si el nen/a té, per exemple, una palangana amb aigua i hi posa objectes, ell mateix veurà que alguns floten i d'altres s'enfonsen. Si posa un colorant de color vermell, veurà que l'aigua es torna d'aquell color. Si toca el gel, veurà que és sol·lid i fred, si estripa paper, veurà que fer-ho amb alguns és més senzill que amb altres, si posa cartró a l'aigua veurà que es desfà, si posa quelcom de plàstic dur, veurà que no li passa res, que surt mullat, però no canvia. I un llarg etc.

El més important és motivar-los i estimular-los, fer servir el medi, és a dir, el que tenen més a prop i és més quotidià, de manera que allò que aprengui en una situació concreta ho pugui portar a la seva vida més quotidiana. I per últim, cal potenciar la seva creativitat i la seva imaginació.

El paper de l'adult és el de preparar l'espai, proporcionar els materials i posar-los al seu abast, vigilar que no hi hagi cap accident i estar present per si necessita ajuda. Però

sense controlar el joc i, el més important, deixar que ells lliurement explorin el que els vingui més de gust.

En l'etapa infantil, introdueixen conceptes matemàtics com“molts/pocs”, “dins/fora”, “gran/petit”, “buit/ple”, etc. El concepte “experimentació” és tant general que ens permet improvitzar en qualsevol moment. És a dir, tenim a l’abast molts materials per oferir als nens i nenes i permetre que desenvolupin els seus sentits. Tenim a l’abast de forma molt fàcil pots i recipients de diferents mides, aigua (calenta, freda, tèbia, congelada), sorra, pasta (macarrons, fideus, arròs, galets, etc.), colorant alimentari, papers (de diari, de revista, cartes per tirar, etc.), roba, draps, cartró, ...

... i a descobrir!

stats