Criatures 02/09/2014

Quadern d'estiu. Unitat 1: No

3 min

Objectius: importància del mot NO en la història de la humanitat. Implementació d’aquest mot dins la dinàmica familiar. Situacions habituals per a l’ús del NO. Com enfrontar-nos a la por al NO. Com enfrontar-nos a la resistència passiva i/o activa dels menors d’edat a càrrec (MEC) davant la nostra (valenta) verbalització del NO. Consells per NO defallir.

Activitat 1

Llegeix i escriu un comentari al text següent: “Antropòlegs i historiadors de la Universitat de Tahoma Beach han coincidit a afirmar que el primer NO es va produir en una fosca i llòbrega cova prehistòrica. Tot plegat va passar cinc minuts després que la nostra espècie aconseguís la gran fita del llenguatge verbal amb sentit i un MEC prehistòric emetés la primera frase: «Mama, vull un os de mamut d’aquells que piques a la pedra i et serveixen per comunicar-te amb la cova del costat. Tots els nens i nenes en tenen un menys jo. Sóc un marginat». La troballa de l’estampació de diverses mans femenines adultes a les parets de la cova denota un estat nerviós evident, del qual es dedueix que la resposta no es va limitar al mot NO, sinó que va venir acompanyat de la paraula caguntot i de la frase explicativa: «Els nens de les coves del costat han aprovat el curs d’espelleringar mamuts i tu NO»”.

Activitat 2

Compta quants NO hi ha en el següent text: “No, fill meu, no puc comprar-te un xiclet cada vegada que passo davant d’una botiga de llaminadures. No sé què em passa que no trobo mai els diners i si els trobés tampoc no te’l compraria. Ah!, i no li ho demanis a ton pare, que ell i jo hem unificat criteris i no te’n sortiràs. Igual que no paga la pena que intentis colar-li la bola que jo no he dit que no a comprar-te el videojoc La ciència del petit guerriller assassí per a infants. Munta i desmunta una metralladora. I tampoc no et servirà de res que li diguis al logopeda que m’ensenyi a dir sí perquè no ho diré i perquè el logopeda sap que si m’ho insinua no li pagaré la mensualitat”.

Activitat 3

Assenyala la teva frase preferida i fes-ne un dibuix: 1) “Impàvida, va afirmar no tenir ni punyetera idea de per què a l’habitació del seu descendent no hi havia cobertura de mòbil i negava amb igual fredor saber qui havia pogut comprar un inhibidor de senyal”; 2) “La progenitora li va dir que no i el MEC, passat el xoc posttraumàtic, va seguir amb la seva vida com si res”; 3) “NO és una paraula curta, potent i energètica que, un cop pronunciada, és capaç d’alliberar una energia del nostre interior equivalent a l’electricitat consumida per una ciutat de 10.000 habitants en un mes”.

Activitat 4

Tradueix les frases següents a l’anglès i al suec: a) “Porta’ls a l’otorinolaringòleg cada vegada que afirmin no haver sentit el teu NO. Especialment aquell que recomana que els facis rentats d’orella diaris amb una xeringa”; b) “Abans de dir NO calça’t les sabatilles de running. Deixa-ho anar i marxa corrents a preparar la competició d’esprint curt”; c) “Un NO a temps és preferible a mil caguntot posteriors acompanyats de migranyes i tics a les parpelles”.

Activitat 5

Pensa 3 consells per no defallir a l’hora de dir NO i envia’ls a lapitjormaredelmon@manso.org. Bon estiu. O no?

Publicat al suplement Criatures. Dissabte 2 d'agost de 2014.

stats