Arrenca a córrer

Mercè Botella i Laura Robert

Estudiants de secundària a concurs

Probablement la majoria, per no dir tots, estarem d'acord en que l'aprenentatge que es consolida sempre va lligat a l'experimentació. Els que són experts en alguna cosa, ho són perquè han fet aquella cosa, personalment, repetides vegades. Eldoing-by-learning cada vegada adquireix entre la comunitat educativa més adeptes, tot i que estem molt lluny del que seria la situació ideal.

Una de les actuals iniciatives que dóna suport als centres educatius en l'experimentació de l'emprenedoria és el concurs Start-up School impulsat per la Fundació Escola d'Emprenedors i que aquests dies ha obert inscripcions per participar en la segona edició. És un concurs obert a estudiants d'ESO i Batxillerat de Barcelona i àrea metropolitana que vulguin presentar un projecte emprenedor. Els equips de projecte que tinguin interès en concursar, rebran el suport i orientació d'un mentor voluntari i tindran dos mesos per desenvolupar la idea i preparar un pla de negoci. Al final, una presentació en públic i premis per als guanyadors. Les inscripcions estaran obertes fins al 17 de març.

Sobre l'aprenentatge a partir de l'experimentació us proposem una entrevista d'Eduard Punset a Roger F. Shrank, especialista en ciències de l'aprenentatge. En Shrank afirma que qui entengui l'educació com una altra cosa que no sigui pràctica i experiència, s'està equivocant en la percepció de l'educació. Malgrat que aquesta idea sigui tan clara i tothom la pugui constatar, el nostre sistema educatiu, per desgràcia, no la porta a terme.

Els professors, diu Shrank es bolquen en donar informació sobre allò que ells creuen que és interessant o important, i el que haurien de fer és concentrar-se en esbrinar què és allò que els estudiants poden i volen fer, i ajudar-los a fer-ho cada vegada millor, amb la pràctica.

Sabeu l'origen del sistema educatiu, encara avui vigent?, el que es basa en l'explicació d'un professor a un grup de persones que escolten?. Només us diré que es remunta al 1600. Si no ho sabeu i teniu curiositat en tenir més dades sobre l'aprendre fent no us perdeu aquesta entrevista.