Adolescència

"A un company que acaba de viure una mort a la família, què li diries en un missatge de WhatsApp?"

Si bé és una etapa en què el grup d'amics és molt important, sovint els joves no tenen recursos per acompanyar un company que ha patit una pèrdua

BarcelonaSovint, quan un adolescent ha d’afrontar el dol, no se’l sap acompanyar. En el seu dia a dia, així ho viu Sofia Dengra, psicòloga i voluntària d’AVES, una entitat que dona suport als qui viuen la situació i ho necessiten. Per a Dengra és especialment important oferir un “espai per plorar” i “temps" per fer el dol. No fer-ho així pot paralitzar el procés i deixar que, anys després, una circumstància sobrevinguda el destapi en forma de patologia física (migranyes, insomni…) o fins i tot mental. “És important que el dol es faci quan s’ha patit la pèrdua”, assenyala Dengra, per evitar que amb els anys no es confongui amb altres patologies com la depressió. 

Dengra explica que “hi ha tants dols com persones” i per això cal, sobretot, donar l’espai i el temps que cadascú necessita; també als adolescents, que estan fent un trànsit cap a l’edat adulta. Entendre les fases del dol, normalitzar la mort i esborrar tots els tabús que acompanyen aquest moment més de la vida és clau per permetre que aquests dols, siguin morts o altres circumstàncies, “es puguin portar bé”. És una etapa vital en la qual el grup d’amics és molt important per als joves però, en canvi, no tenen recursos per fer costat al seu company. Però no només ells. El professorat tampoc té prou eines per fer aquest acompanyament i no disposa de recursos per tractar-ho a l’aula i ajudar els qui ho necessiten. 

Cargando
No hay anuncios

Conscients d’aquesta mancança i amb l’objectiu de preparar les noves generacions per a la mort i que no hi girin l’esquena, Cementiris de Barcelona i AUDIR, l’Associació Unesco per al Diàleg Interreligiós, han impulsat La maleta pedagògica del dol, un projecte educatiu que vol contribuir a parlar de la mort "com l’evolució de la vida”, a més de trencar els tabús que l’envolten. Ho explica Miquel Trepat, director general de Cementiris de Barcelona, que constata la necessitat de “naturalitzar la mort” entre la ciutadania. En aquesta maleta, dirigida als alumnes de la darrera franja d’ESO i de batxillerat, els docents i els alumnes hi trobaran material per “incitar la reflexió”. “No és una guia per explicar què s’ha de fer amb la mort, perquè el dol té molts components que impedeixen donar fórmules màgiques”, recalca Trepat, sinó que recull elements que permeten als alumnes “no girar l’esquena a la mort”. 

El contingut de la maleta

La maleta és formada per un dossier per a l’alumnat, amb explicacions breus i necessàries per fer les activitats, un dossier virtual per al professorat, amb informacions ampliades per tenir més context i poder aportar-lo a l’aula quan calgui, i materials addicionals en forma de fitxes i recursos visuals. L’estructura de la maleta pedagògica es divideix en quatre blocs diferenciats. El primer bloc és dedicat al procés vital i a tot allò que relacionem amb la vida i que ens permet entendre millor la mort; el segon és dedicat a la diversitat religiosa i als rituals funeraris vinculats a la mort; el tercer bloc -el més extens- se centra en el dol i, finalment, el quart bloc és dedicat a la descoberta dels cementiris com a espais de la vida quotidiana que reflecteixen maneres de comprendre i viure la mort d’una societat.

Cargando
No hay anuncios

El dol més enllà de la mort

"A un company que acaba de viure una mort a la família, què li diries en un missatge de WhatsApp?"És una de les activitats, per exemple, que proposa aquesta iniciativa pionera a la ciutat de Barcelona amb activitats, explicacions i recursos com aquesta pràctica. La maleta pedagògica del dol vol obrir una reflexió col·lectiva a l’aula, en un context educatiu, sobre la manera de comunicar-se quan hi ha hagut una pèrdua i la manera d’escoltar sense jutjar i ajudar a superar el procés d’una manera sana. Per a Trepat, és una manera que els joves, amb una activitat frenètica, parin a reflexionar sobre un tema que formarà part de la seva vida. “És bo que se’n parli, no girar-li l’esquena, però sense elements de context sempre s’estarà mancat de recursos”, especifica el director de Cementiris.   

Cargando
No hay anuncios

Però la mort no és l’únic dol que ajuda a abordar La maleta pedagògica del dol, perquè des d’AUDIR s’han volgut incloure uns altres tipus de pèrdues en el mateix concepte, com pot ser el dol per una ruptura sentimental o el dol per la pèrdua d’un habitatge o per l’abandonament d’un país o fins i tot el dol en la mateixa adolescència per la ruptura que suposa el trànsit de la infantesa a la vida adulta. 

La primària, objectiu següent

La maleta pedagògica del dol va destinada als adolescents per una qüestió de maduresa de l’alumnat i de vincle amb els instituts que visiten i participen en les activitats que ja organitza Cementiris de Barcelona. Tal com explica Trepat, el projecte anirà evolucionant i integrant nous elements a partir del curs vinent, quan s’incorporarà com a activitat estable a disposició dels centres, i ja s’està estudiant la possibilitat d’adaptar-ne els continguts per a la primària perquè les escoles ho puguin treballar en els darrers cursos d’aquesta etapa.

Cargando
No hay anuncios