En família

Sobre el sucre i la sal

Els metges recomanen no posar sal o sucre al menjar dels nadons. No és una prohibició absoluta. Per exemple, els cereals en pols per a nadons porten sucre (de vegades molt, miri l’etiqueta) i els purés industrials porten sal. I tots dos productes, òbviament, compleixen la normativa legal.

Per què porten sal i sucre? Doncs perquè siguin més gustosos! I això explica per què alguns nens que rebutgen el menjar casolà mengen amb entusiasme els preparats industrials, cosa que provoca una gran frustració a les mares i un gran lucre a la indústria. No és que la sal o el sucre siguin més perjudicials per a un nen de 6 mesos que per a un nen de 6 anys o un adult de 26. Són igual de perjudicials (als dos mesos sí que serien més perjudicials; però és que als dos mesos els nens només han de prendre llet). No, el motiu que ens porta als metges a fer aquesta recomanació no és protegir la salut del nadó ara, sinó a llarg termini.

Ens agradaria que les noves generacions s’acostumessin a consumir menys sal i menys sucre i així, dècades més tard, tindrien menys hipertensió, menys càries, menys diabetis, menys obesitat... Aquesta és la nostra fantasia, però la realitat és ben diferent. La majoria dels nens mengen molt sa dels 6 als 12 mesos, alguns fins als 18 o als 24 mesos. I després s’ha acabat. Després consumeixen l’alimentació habitual a la nostra societat, cada cop més allunyada de la mítica dieta mediterrània. Sis mesos sense sal i sucre, seguits de trenta anys amb molta sal, molt sucre, moltes calories, molts greixos, alcohol i sedentarisme, no serveixen de res. Si als dos anys ha d’acabar menjant aperitius de bossa i begudes ensucrades (la típica llauna de refresc conté sis sobrets de sucre dels que ens donen amb el cafè), pot començar directament a menjar aquestes coses als sis mesos; ja no ve d’aquí.

L’important no és fer una dieta perfecta per al nadó, sinó una dieta raonable (tot i que no sigui perfecta) per a tota la família. Aquesta sí que la consumirà el nostre fill durant més de vint anys, i probablement tota la vida, i millorarà la seva salut. Es tracta de beure aigua (l’única beguda sana), de menjar pa integral en lloc de brioixeria i galetes, d’incrementar la presència de llegums, verdures i fruites; de reduir les carns i els lactis (sobretot embotits i lactis ensucrats), i d’evitar llaminadures dolces i salades (la major part de la sal que consumim no l’afegim en cuinar o a taula, sinó que ja és a dins dels embotits, les conserves i molts aliments precuinats). Si mengem una dieta acceptablement sana, no cal fer un menjar diferent per als nadons.