mSchools
BERNAT VILARÓ

Reus al mapa. L’MHM, en marxa

L’institut Salvador Vilaseca de la capital del Baix Camp ja utilitza el projecte de geolocalització per situar punts d’interès de la ciutat

La millor manera de saber si un projecte té èxit és parlar amb els que el duen a terme. Per això és important saber què pensa el professorat a mesura que aplica noves maneres d’utilitzar la tecnologia a l’aula. Sobretot, quan el teu centre és pioner en un programa educatiu. És el cas de l’institut Salvador Vilaseca de Reus (Baix Camp), que ja ha posat en pràctica el Mobile History Map (MHM), el projecte que permet que els alumnes creïn i geolocalitzin monuments i punts d’interès.

El Salvador Vilaseca està treballant amb aquesta eina de manera troncal, i la seva directora, Misericòrdia Nomen, destaca que s’hi han abocat perquè el centre ha sigut sempre “molt sensible a les noves tecnologies”. De fet, tots els llibres que s’hi utilitzen són digitals. Jonatan Jové i Rafa Sánchez són els dos professors de geografia i història que han aplicat el projecte amb els alumnes. El Jonatan assegura que “integrar coses que no són estrictament del llibre ens permet arribar més als nanos i poder reinventar”. I el Rafa detalla que l’any passat els alumnes analitzaven els carrers del voltant de l’institut “per trobar els monuments i fer un estudi de l’ús que tenien quan es van construir i quina utilitat tenen ara. S’ho passen molt bé, aprenen i es motiven”.

Prova pilot

Els nois i noies de 3r d’ESO van fer la prova pilot l’any passat, i ara l’institut amplia el projecte també a 2n i 4t d’ESO. “Tot i que l’activitat encara no s’ha acabat, ja hem georeferenciat la Casa Navàs, el Teatre Fortuny i l’església prioral de Sant Pere de Reus. I també es geolocalitzarà l’Institut Pere Mata (l’hospital psiquiàtric de Reus) i altres edificis emblemàtics a prop de l’institut Salvador de Vilaseca”, explica el Jonatan.

El cap d’estudis, Joaquim Soro, és qui ha coordinat el procés des del centre i explica que “els alumnes que van participar en la prova pilot ara ensenyen els altres cursos a fer servir l’MHM. Els xiquets prefereixen presentar un treball d’història amb una tauleta que no pas en paper”.

Suport extern

Però tot això no hauria sigut possible sense la tasca de Francesca Segarra, tècnica del Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Baix Camp, la persona externa a l’institut que ha coordinat tota la feina amb la Generalitat. “El departament d’Ensenyament ens va explicar el projecte i vam triar el Salvador Vilaseca perquè ha apostat sempre per les noves tecnologies”, apunta. “És un gran element motivador. Havien de portar el mòbil per treballar! Els mateixos alumnes tenien la sensació d’estar aprenent, i això costa molt”, diu satisfeta.

L’MHM és una iniciativa del programa educatiu mSchools, impulsat per la Mobile World Capital Barcelona, amb la col·laboració de la GSMA, el departament d’Ensenyament i l’Ajuntament de Barcelona. I vist l’èxit de l’eina, s’entén que el director del programa mSchools, Albert Forn, n’estigui ben content: “Ens ha sorprès la demanda que està generant la iniciativa Mobile History Map en les poques setmanes de vida que té. Desitgem que l’institut Salvador Vilaseca serveixi com a inspiració a altres educadors perquè s’animin a apuntar-se a aquest innovador projecte”.