"No posar-se el casc és jugar amb foc"

"No posar-se el  casc és jugar amb foc"
Laura Díaz-roig
01/12/2012
2 min

"No sóc aquí per donar-vos canya. Podeu fer el que vulgueu però heu de saber els riscos que correu i les conseqüències que pot tenir una decisió errònia", diu Jordi Vilaseca, voluntari de l'Institut Guttmann. Comença parlant anglès i fa algunes bromes per trencar el gel. Malgrat que parla de les gravíssimes conseqüències que pot tenir un accident de trànsit -lesions medul·lars, tetraplègia i fins i tot la mort-, Vilaseca aconsegueix que els 27 alumnes de 4rt d'ESO de l'escola Solc de Barcelona, a qui aquesta setmana ha visitat, riguin i l'escoltin amb atenció.

La xerrada forma part d'un programa educatiu anomenat Auriga i impulsat per la Fundació Abertis en col·laboració amb la conselleria d'Ensenyament, l'Institut Guttmann i el Servei Català de Trànsit. Té l'objectiu de conscienciar els joves d'entre 14 i 18 anys de la importància d'una conducció responsable i s'emmarca en la campanya Et queda una vida , adreçada especialment als joves que s'inicien en el món de la mobilitat. Vilaseca, que es va quedar paraplègic després de patir un accident de trànsit, ha fet xerrades als alumnes dels centres que han participat en el projecte. De moment, la prova pilot s'ha fet en onze escoles -l'IES Ausiàs March, l'IES Les Corts, l'IES Joan Boscà, el Col·legi Maristes Sants-Les Corts, Sant Ramon Nonat - Sagrat Cor, l'escola Solc i l'escola Thau, de Barcelona; i l'IES de Sales, l'IES Torre Roja i l'IES Josep Mestres i Busquets, de Viladecans-, però la iniciativa ha nascut amb la voluntat d'estrendre's a totes les escoles que hi vulguin participar en un futur.

"No posar-se el casc o anar begut és jugar amb foc", adverteix Vilaseca, que explica als adolescents què pot passar si tenen un accident i tot el que poden fer per evitar-ho. Un cop obert el torn de dubtes, la primera pregunta obligada no es fa esperar: "I a tu, què et va passar?" Vilaseca somriu i explica que va tenir un accident en moto quan tenia 18 anys -ara en té 32-. "Vaig xocar contra un camió, era de dia, portava casc i no anava molt ràpid. Va ser fortuït, hi ha riscos a tot arreu". El jove està acostumat a les preguntes, fins i tot les més difícils. "Trobes a faltar caminar?", li pregunta un dels alumnes, i es fa el silenci. Però Vilaseca té una resposta clara: "Òbviament sí, però no em dedico a mirar com seria la meva vida si pogués caminar". I no ho fa, sinó que concentra gran part dels seus esforços a conscienciar els joves dels perills que poden trobar al volant. Tot i així, el jove els assegura que no han de tenir por i que ell mateix ha tornat a conduir després de l'accident. "La por no és bona, una altra cosa és ser conscient. S'ha de tenir respecte i seny", adverteix.

Consciència amb premi

Una de les grans novetats d'aquesta prova pilot és que cada classe que participa en aquesta iniciativa elabora després un treball i tracta el tema amb la seva tutora perquè no es quedi en una simple conferència. Els treballs se sotmetran a un tribunal format per les entitats implicades i, entre totes, sortirà un guanyador que rebrà com a premi un e-book per a cada alumne.

stats