Millorar la lectura

El meu fill de cinc anys està aprenent a llegir. A P-4 li han ensenyat l'alfabet i a pronunciar fonèticament cada grafia. Per ara només interpreta les paraules amb lletra de pal i a P-5 ho intentarà amb la lletra lligada. Quan a casa intentem que llegeixi paraules curtes ens carreguem de paciència i bon rotllo. És evident que la teoria que ha après té tantes excepcions com casos en què funciona. Pel meu gust és millor el sistema d'identificació de síl·labes, o el de memorització visual de paraules. Vull que el meu fill aprengui aviat a llegir i que ho faci bé. La meva mare sempre m'explica que a l'escola, per diverses raons, anava molt endarrerit en aquest tema respecte als meus companys. Per posar-me al nivell es veu que la meva àvia em va agafar per banda i em va ajudar tant que fins i tot vaig ser l'escollit per llegir en veu alta d'entre el grup que vam fer la primera comunió.

Grans mancances

Millorar la comprensió lectora és un dels maldecaps dels instituts actuals. També el fet d'accelerar el ritme de lectura, sovint a velocitats desesperants de primària. A l'aula em trobo nivells molt diferents. Les mancances són tan generalitzades com preocupants. Tal és la situació que molts centres opten per encabir en el seu horari lectiu estones exclusivament de lectura. Sabem que imposar qualsevol cosa en determinats alumnes pot comportar l'efecte contrari, però en tot cas cal fer alguna acció o no hi haurà futur per a ells. Un alumne difícilment obtindrà èxits acadèmics si no sap llegir i interpretar adequadament el que llegeix. La lectura no només és un mètode d'entreteniment, de moment encara és la principal via per adquirir nous coneixements. El repte és dur i seriós. Per alguna raó arriben a secundària alumnes que encara han de llegir paraula per paraula resseguint-les amb el dit i que són incapaços de saber què vol dir el que han llegit sense repassar-ho almenys un parell de vegades. També és veritat que les proves de comprensió lectora que es troben els demanen respostes literals, i poques vegades interpretatives. Sabem que llegir suposa un esforç, però formar-se no és un regal que et caigui del cel. No podem demanar miracles d'un dia per l'altre, i més quan la meitat de la nostra població adulta no llegeix mai. La majoria ho va deixar córrer amb els estudis.