T.G.

“Hem inventat un joc de taula”

“Hem inventat un joc de taula” / FOTO: RUTH MARIGOT Zoom

Les xifres són clares. En català, hi ha pocs jocs. Ni en el contingut, el més essencial, ni en l’etiquetatge els jocs contenen la nostra llengua. Segons dades de la Plataforma per la Llengua, “el nombre de joguines que inclouen el català en les reglamentacions representa només un 8%”, mentre que les que inclouen la llengua en el contingut són un total de 907. “D’aquests 907 jocs, 589 són aplis, jocs d’ordinador o jocs online ”.

Per aquest motiu, l’ONG del català, com és coneguda la Plataforma, va pensar a crear un concurs adreçat a alumnes de 5è i 6è de primària perquè creessin nous jocs en català. “Vam plantejar la idea a l’escriptor i verbívor Màrius Serra, perquè també formés part del jurat, i ell ens va suggerir que el concurs portés per nom Tísner, un escriptor que va fer molt pel català i també pels jocs de paraules”, explica Isabel Romano, membre de l’executiva i responsable de les àrees de jocs i de lleure de la Plataforma.

A principis del mes de maig, el Concurs Tísner de Creació de Jocs en Català va resoldre que les escoles guanyadores eren el Col·legi Sant Pere Claver - Jesuïtes del Poble-sec (1r premi); l’Escola Projecte (2n premi) i l’Escola Alexandre Galí (3r premi). “Aquest primer any vam indicar a les bases que només s’hi podien presentar escoles de Barcelona, però ara, que ja tenim les bases redactades de la segona edició, incloem les de tot el Principat”, diu Romano.

Mentrestant, el joc Hort Galí, guanyador del tercer premi de la primera edició del concurs, ja està a punt de fer-se realitat, perquè està en marxa la seva publicació. “Ens va agradar perquè acomplia dos dels requisits importants que buscàvem, que fos innovador i que aprofundís en el coneixement de la llengua”, diu Romano.

Nous jocs

Jugant a l’Hort Galí els participants aprenen els noms de les fruites i de les hortalisses, perquè el joc ho permet. “El nom del joc fa referència al mateix hort que tenen a l’escola, i per això la capsa mateixa està guarnida amb aquestes fotografies”. Que el joc, que té una casuística semblant a la del tradicional joc de l’oca, vagi de fruites i hortalisses, “és molt destacable perquè són paraules que normalment no s’aprenen a l’escola”.

El segon premi va ser per a L’Olla de Grills, que per jugar-hi demana una olla i una cullera per anar pescant lletres, a partir de les quals els jugadors han de formar paraules. “La presentació és molt original, i la dinàmica obliga a pensar en paraules per formar, de manera que és una oportunitat per enriquir el llenguatge”.

Pel que fa al joc guanyador, Laberint d’Endrapa-paraules, la proposta passa per uns personatges històrics que han de salvar els llibres d’una biblioteca perquè no siguin destruïts ni acabin perduts.