X. TEDÓ

Dilemes: on posem la cadireta del cotxe?

Els experts recomanen la posició central com la més segura, però les famílies opten per col·locar els dispositius als laterals. La tria és important. La posició, també

Quan van comprar la cadireta per al cotxe, el Sergi i l'Eulàlia no sabien on posar-la. Ho van preguntar als seus amics i finalment van optar per instal·lar-la a darrere del seient del copilot: "La vam posar allà perquè així si anem sols amb ell el tenim més a l'abast". El Xavi i la Carlota, en canvi, la van posar darrere del conductor per un consell que els va donar un amic: "Pensa que si estàs a punt de tenir un accident l'instint fa que miris de salvar-te tu i, per tant, és millor que vagi darrere teu".

Curiosament, cap d'aquestes dues posicions és la que recomanen els experts. Un estudi del RACC i Jané sobre els sistemes de retenció infantil (SRI) determina que la posició més segura a l'hora d'instal·lar la cadireta del cotxe és la central dels seients del darrere, perquè és la que queda més protegida de tots els elements rígids de l'habitacle. Ho corrobora el subdirector general del Servei Català del Trànsit, Xavier Almirall, que assenyala que "el seient central té l'avantatge que si el xoc és lateral no en sortirà tan malparat perquè està lluny de les portes". Tanmateix, el mateix estudi confirma que només el 6% dels conductors posen la cadireta al seient central enfront del 42% que ho fan darrere seu i el 51% que opten per col·locar-la darrere del copilot, perquè aquesta posició permet un millor control de la criatura durant la conducció.

Les famílies lamenten la falta d'informació. "Quan la vam comprar no ens van dir on era millor que la poséssim i tampoc hi vam pensar. Només buscàvem que fos tan segura com fos possible", remarca el Xavi.

El nou Reglament General de Circulació, que serà aprovat en els pròxims mesos al Congrés, no estipula en quina posició ha d'anar assegut l'infant al darrere, però sí que prohibeix que els infants que facin menys de 135 centímetres ocupin el seient del davant, fins i tot amb cadireta. Una pràctica que és cada cop menys habitual, però que encara utilitzen alguns conductors quan la criatura és un nadó i no està acostumat a anar en cotxe. Actualment, el Reglament General de Circulació estableix que els menors de 12 anys poden anar al davant si duen dispositius homologats o porten el cinturó de seguretat, si la seva estatura és igual o superior als 135 centímetres. Almirall no és partidari de modificar aquest punt perquè "als cotxes biplaça sí que podran anar al davant, i això és contradictori".

En quin sentit?

Un altre dels canvis importants que preveu el nou reglament de la DGT és l'obligatorietat que els menors de quatre anys viatgin en cadiretes instal·lades en sentit contrari a la marxa sempre que el dispositiu ho permeti. Fins ara la normativa vigent no recollia l'orientació de les cadiretes i només prohibia utilitzar un dispositiu de retenció orientat cap enrere instal·lat al seient del copilot protegit amb un airbag frontal, si no s'havia desactivat. Aquesta proposta de canvi en l'orientació de la cadireta respon a la constatació que instal·lar la cadireta en sentit contrari a la marxa redueix fins a un 75% el risc que els menors pateixin lesions en cas d'accident. El motiu que s'esgrimeix és que si el nen va assegut en el sentit de la marxa l'impacte es concentra en la zona del coll, una de les zones més vulnerables d'un infant perquè el cap representa el 25% del seu pes els primers anys, quan els lligaments i els músculs del coll encara no estan ben formats.

Instal·lar-les en el sentit oposat a la marxa, com es fa a Suècia, fa que la càrrega del sinistre es reparteixi de manera més homogènia entre el cap, el coll i la columna vertebral de la criatura i el sotrac no es circumscrigui en el coll, tant en els xoc frontals com laterals. El problema és que, ara per ara, al mercat estatal només un 10% de les cadiretes del grup 1 (fins a 18 quilos) poden col·locar-se en sentit contrari a la marxa. El Servei Català de Trànsit avala la proposta: "Els estudis públics i privats que s'han elaborat a Catalunya coincideixen en el diagnòstic que és més segur que els infants vagin en el sentit oposat a la marxa i, evidentment, compartim l'opinió dels enginyers".

Mal ús de les cadiretes

L'estudi del RACC i Jané apunta que en un 36% dels casos observats s'ha detectat un mal ús del sistema de retenció infantil. L'arnès folgat (14%) i els cinturons mal guiats (7%) són les anomalies detectades més freqüents. Unes dades que serveixen al subdirector general del Servei Català de Trànsit per anotar que "més que la posició de la cadireta, el que és realment important és que estigui ben fixada". Comprovar la seva estabilitat, tenint present que les cadiretes amb Isofix són les més fiables i que el sistema de subjecció és l'adequat, esdevé essencial per garantir la seguretat dels més petits.

La principal premissa a l'hora de fer un bon ús dels sistemes de retenció és guiar-se pel pes i la talla del nen i no tant per l'edat. La conscienciació sobre la necessitat de dur aquests sistemes sí que ha arrelat. "Hem passat del 7,1% de vehicles accidentats l'any 2009 que no duien cap sistema de retenció a un 2% el 2012", revela Almirall. Una dada que demostra que la pedagogia funciona.