L’EXEMPLE

Categories, recursos i conceptes que faciliten l’aprenentatge

Una guia per repensar els espais per als alumnes i els professors

El joc:

Tothom sap que el joc és una gran eina per adquirir noves habilitats i coneixements.

La concentració:

“Una cadira amb orelles enormes facilita la concentració perquè quan t’hi asseus és com una cova; estàs aïllat de l’entorn perquè no el veus i, per tant, ja no necessiten una habitació a part”.

Diàleg:

“Una taula al voltant de la qual es poden asseure els alumnes per treballar en equip”. Aquest diàleg tant es pot fer al voltant d’una taula en una aula com al pati.

Monòleg: Són els espais que la dissenyadora anomena “dalt d’una muntanya”, que vol dir quan un professor ha d’explicar ell sol un tema, o quan ho ha de fer també un alumne, per exemple.

Intercanvi d’informació:

Un lloc que facilita que hi hagi un intercanvi d’informació. Uns parlen i els altres escolten. A la natura -sempre inspiradora de Rosan Bosch- és l’abeurador dels animals, perquè allà és on es troben tots per una necessitat concreta: per als animals, beure aigua; per als alumnes, intercanviar coneixements.

Aprendre fent:

S’aprèn fent i els espais que faciliten fer activitats o tallers són tan importants com d’altres. “Són els llocs que dissenyo pensant que l’alumne hi utilitza tant el cos com la ment”.

Moviment:

Són els espais aïllats de so respecte dels altres, perquè allà l’alumne pot saltar, ballar, moure’s.