XAVIER TEDÓ

‘Babyrunning’: l’última moda 'runner'

Aquesta modalitat importada dels Estats Units té com a objectiu que la maternitat no sigui un impediment per sortir a córrer 

‘Babyrunning’
 L’última moda ‘runner’ Consells / FOTO: M.J. CAYUELA Zoom

Després de donar a llum, posar-se en forma és una de les preocupacions més comunes de les mares, i no sempre és fàcil conciliar l’exercici físic amb tenir cura de l’infant. D’aquesta necessitat neix el babyrunning, que no és altra cosa que sortir a córrer amb el cotxet del nadó, una pràctica habitual als Estats Units i que comença a implantar-se a casa nostra. És una modalitat esportiva que mira de trencar el tòpic que diu que córrer i maternitat o paternitat són conceptes antagònics.

Aprofitant l’esclat del running, l’esport de moda, el sector s’ha mogut i l’empresa Bugaboo ha tret al mercat aquest any el primer model adaptat per córrer, que han batejat amb el nom de Runner. La delegada de l’empresa a Espanya, Verónica Gros, reconeix que “el babyrunning es una pràctica encara molt nova aquí, no està tan interioritzada com als EUA o Austràlia”. Tanmateix, la gran demanda que està tenint el producte denota, a parer seu, que és un esport que té un llarg camí per recórrer: “Des del nostre llançament en dues fases, la primera al juny i l’altra al setembre, estem veritablement contents amb l’acollida que està tenint el Bugaboo Runner. Els corredors valoren poder practicar el seu esport favorit amb la família, amb tots els beneficis que això implica”.

Gros no amaga que els recels de les famílies són el principal obstacle perquè la iniciativa qualli: “Som conscients que hi ha usuaris que encara necessiten molta informació per perdre la por de córrer amb els fills, però el babyrunning és una pràctica segura i saludable”.

Per popularitzar aquest esport l’empresa ha creat el Bugaboo Running Club amb les capçaleres Men’s Health i Woman’s Health, on ofereixen informació i organitzen esdeveniments perquè les famílies puguin provar el cotxet, com la cursa que es va organitzar a l’octubre a Barcelona. L’entrenador personal Fito Florensa, del centre de salut integral KOA de Barcelona i que assessora pares i mares en aquestes jornades, considera que “és el primer acte de divulgació seriós perquè el babyrunning arreli, ja que fins ara no hi havia precedents d’una campanya d’aquestes característiques”.

Reptes pendents

Florensa reconeix que encara queda molta feina per fer: “Què fa aquest?”, es pregunta la gent quan veuen un corredor amb un cotxet, perquè no coneixen les especificitats tècniques d’aquests cotxets, que estan molt ben dissenyats i són molt segurs. Florensa admet que cal temps perquè aquesta modalitat agafi volada: “Sempre hi ha resistències davant d’un canvi cultural, els pares encara tenen por de córrer amb les seves criatures perquè tenen por que caiguin si passen per un sot o que es cansin d’estar al cotxet. És cert que existeixen dubtes, però a poc a poc anem avançant”.

No abans dels 9 mesos

L’entrenador personal deixa clar que aquesta pràctica aporta grans beneficis tant per a la mare com per al nadó: “El babyrunning permet que els fills s’adaptin als pares i no a l’inrevés. I també que les mares regulin el malestar fruit de l’estrès amb exercici físic, cosa que genera endorfines, i que donin exemple, perquè no som el que diem sinó el que fem, i els primers anys de vida del nadó són els més importants a l’hora d’adquirir bons hàbits”.

Ara bé, per posar-se les vambes caldrà esperar uns mesos. Els fabricants de cotxets adaptats recomanen no sortir a córrer amb infants més petits de nou mesos. La mare tampoc ho pot fer fins aleshores. “Fins al novè mes la mare no ha de córrer perquè el seu cos s’està recol·locant”, diu Florensa. L’Amàlia Panea està comptant els mesos que li queden per poder córrer amb el seu nadó. “Jo corria abans, però durant l’embaràs ho vaig deixar, tot i que no he deixat mai d’entrenar-me, caminant ràpid amb el cotxet amb el fill gran, que té dos anys i mig. És el que s’anomenapower walking, i aporta els mateixos beneficis”, explica. Ara que la petita de té dos mesos ho continua fent per recuperar el sòl pèlvic, perquè corrent es debilita i pot provocar incontinència urinària.

Panea, que és professora de fitness, està convençuda que cada cop es veurà més gent corrent amb cotxet: “Qui és corredor no pot deixar-ho. Quan tenen un fill les dones es converteixen en cuidadores del nen, però amb aquests cotxets tens l’opció de fer exercici mentre comparteixes una activitat amb ell”. Ho corrobora la María José Cayuela, que està encantada de fer exercici amb la seva filla, la Valentina, que té dos anys i mig: “Fa poc que ho faig i per als que ens agrada córrer és fantàstic, perquè torno a fer vida normal i ella riu com una boja i em diu que corri més!” Entre setmana corre amb les amigues a les nits, i els caps de setmana els reserva per a la Valentina, per sortir per la zona del Poblenou.

No hi ha gaires mares que segueixin el seu exemple: “Es veuen poques mares fent-ho, ja que aquí no és gaire habitual, però hi ha moltes mares que hi estan interessades perquè no tenim temps per a nosaltres i volem seguir cuidant-nos”. Que els vianants la mirin estranyats no l’afecta: “Tothom et mira, es deuen preguntar ¿què fa aquesta boja? Fa gràcia i és lògic, perquè és una cosa nova”.

Però, de fet, no és tan estrany. El Manel Roca ja ho feia fa deu anys amb el seu fill. “A la Cursa de la Mercè del 2005 vaig córrer amb ell, que tenia tres anys i mig i pesava vint quilos”, diu rient el Manel, que forma part de la junta de l’entitat Corredors.cat. Reconeix, però, que el canvi en el disseny dels cotxets facilitarà que se n’expandeixi l’ús: “Abans els que ho feien només eren homes, i ara els cotxets són més estables perquè les rodes són semblants a les de la bicicleta de carretera”. Aquests nous cotxets tenen tres rodes per guanyar estabilitat i suspensió pels sotracs, fet que els converteix en vehicles segurs per practicar aquest esport, que ha desembarcat al nostre país per quedar-s’hi.

Consells per fer que sigui divertit i segur

1. Adquirir cotxets adaptats de tres rodes amb suspensió i amb un bon sistema de frens.

2. Anar a un ritme més lent de l’habitual, perquè l’esforç és superior pel pes del nadó.

3. Córrer per terrenys plans i asfaltats per evitar ensurts.

4. Protegir els infants amb colzeres, genolleres i casc i amb una capa protectora pel sol o la pluja.

5. Córrer menys d’una hora i en horaris adequats per no incomodar el petit.

6. Fer estiraments, alternar córrer i caminar, i descansar un dia o dos abans de tornar a sortir.

7. Evitar males postures en córrer, mantenint sempre una posició vertical per no perdre el control i subjectant el cotxet amb les dues mans sense forçar massa per no castigar els avantbraços.