PALOMA ARENÓS

Aprendre idiomes amb els cinc sentits

Tant li fa si es tracta d'anglès, francès, alemany o xinès. Més que què s'ensenya, per tenir uns fonaments ben ferms el més important és com s'ensenya. El procés d'aprenentatge d'una llengua estrangera requereix la implicació i l'empatia del professor amb l'alumnat, diversió i alegria, experiències emocionals que quedin en el record, el màxim de contacte i immersió en el nou idioma, tracte personalitzat i molta voluntat i ganes per part de qui aprèn. Tots els educadors consultats coincideixen: aprendre una nova llengua s'ha de viure com una experiència amb els cinc sentits.

L'emprenedora Natàlia Perarnau va fundar Kids&Us fa més d'una dècada a Manresa. Tot i que amb 23 anys ja havia engegat una escola d'idiomes per a adolescents i adults, es va adonar que, després de tants anys estudiant anglès a l'escola, els alumnes en sortien amb un nivell de competència molt baix. No es va rendir. L'any 2000, després de ser mare, es va interessar pel món de l'estimulació primerenca. "Desitjava oferir el millor a la meva filla i, en el cas de l'anglès, no podia ser diferent! Així doncs, aquell mateix any vaig ampliar les instal·lacions de l'escola per fer-hi una part dedicada als nens i nenes a partir dels 3 anys d'edat. L'any 2003 vaig decidir desenvolupar i començar a implementar la meva pròpia metodologia, Kids&Us English for little people ", explica. El 2007 va començar l'expansió i, actualment, la firma compta amb 105 centres a Catalunya i la resta de l'Estat, Andorra, Itàlia, França i Bèlgica, amb més de 25.000 alumnes infantils. I quines són les característiques del mètode? "Comença el primer any de vida del nadó i té continuïtat fins que els alumnes arriben al nivell de Proficiency (18 anys). El fet que el mètode tingui aquesta continuïtat fa que en tot moment sapiguem de quin bagatge lingüístic disposa cada nen i ens permet optimitzar aquest coneixement i seguir sempre construint sobre això. És com construir un edifici amb bons fonaments i anar millorant-lo".

Salt qualitatiu

Perarnau recomana començar a conèixer un nou idioma com més aviat millor. "L'infant té més habilitats innates per aprendre una llengua com més petit és. De fet, la llengua materna l'aprèn dels 0 als 3 anys. En edats primerenques, els nens són molt més intuïtius pel que fa al llenguatge, tant en la llengua materna (ja que no sempre entenen tot el que els diem) com quan es tracta d'aprendre una llengua estrangera". A Kids&Us el professorat fa servir els mateixos mecanismes que, de manera intuïtiva, els infants utilitzen per adquirir la seva llengua materna.

"Hem vist que si els nens als 8 anys ja tenen tot l'anglès bàsic assolit, a partir d'aquí es pot fer un salt qualitatiu molt important per anar adquirint un anglès més complex i ric en lèxic, estructures gramaticals i llenguatge idiomàtic. Els resultats són espectaculars: els alumnes de 12 anys arriben al nivell B1, entre els 13 i 14 al nivell B2 i entre 14 als 18 poden arribar a un C2, el més alt segons el marc comú europeu", explica l'emprenedora.

En el tema de l'estimulació primerenca, la delegada dels centres d'ensenyament d'anglès Helen Doron a Catalunya, l'índia Meena Athwani, li dóna la raó. La britànica Helen Doron fa 27 anys que va impulsar el seu mètode d'aprenentatge d'anglès especialment adreçat a nadons a partir de tres mesos fins a adolescents. De fet, és a partir dels tres mesos que un nen distingeix en quin idioma se li està parlant a partir dels gestos, de la cadència i d'altres indicis visuals que capti. De la mateixa manera, quan el petit comença a parlar és capaç d'utilitzar diferents idiomes en relacionar-los amb diferents persones sense necessitat de pensar en una traducció per a les seves idees.

Estimulació afectiva

Athwani exposa que el curs Baby's best start està dissenyat per a nadons des dels 3 mesos fins a 22 mesos d'edat. "Els pares participen en el curs amb els seus fills aprenent no només cançons, rimes i activitats en anglès, sinó gaudint de les activitats físiques de vinculació, desenvolupament cognitiu, sensorial i físic i comprensió. Treballem l'estimulació afectiva amb els pares i els resultats són impressionants perquè els nens aprenen més de 550 paraules en anglès el primer any de vida". No només saben flor i ocell , sinó que és un coneixement gairebé enciclopèdic. "Pots posar diferents flors a la sala i dir-li a l'alumne que busqui el clavell. Mirarà la resta d'espècies i, finalment, gatejant i feliç, anirà fins al clavell perquè el nostre sistema es basa en el joc. Després fem el reforç positiu i el felicitem. La seva autoestima creix i el vocabulari après passa a la memòria de llarg termini", detalla. Athwani era una nena multilingüe: parla set idiomes.

Més alemany

L'anglès, evidentment, és l'idioma rei pel que fa a la llengua estrangera més demanada a casa nostra. Els pares són conscients que serà un valor afegit al currículum dels seus fills quan siguin grans, i més avui, quan gairebé totes les ofertes de feina demanen el coneixement d'aquest idioma. Ara bé, no és l'únic que té demanda, ni molt menys.

Ara fa una dècada van començar a sorgir acadèmies de xinès mandarí arreu del territori. Algunes han tancat perquè l'ensenyament en alemany demana pas amb força i les ha desplaçat. Però n'hi ha de veteranes com Bindung, de Barcelona, que, a més d'oferir cursos de xinès per a adults, s'ha especialitzat en classes per a nens de 5 a 16 anys en horaris especials -dissabte al matí-, més compatibles amb l'horari escolar. "Comptem amb professors nadius i la nostra metodologia se centra a ensenyar l'idioma i la cultura xinesa a través de jocs, cançons i activitats com contes, llegendes, endevinalles... Els continguts lingüístics se centren en l'adquisició de camps de lèxic bàsics i en la familiarització del pictograma", expliquen des del centre.

Als centres Fiac tant de Sabadell com de Terrassa fa un any que han engegat un curs d'alemany per a alumnes de 12 a 15 anys i estan satisfets dels resultats. Salvador Castellví, responsable dels cursos d'idiomes minoritaris com l'alemany, l'italià i el xinès, reconeix: "L'alemany ara desperta molt d'interès pel domini geopolític d'Alemanya, i ha desplaçat el xinès. Això fa que hàgim rebut consultes de pares amb fills de 7 o 8 anys interessats a apuntar-los a alemany perquè volen preparar-los per al futur". Castellví detalla que "els estudiants joves no tenen cap problema amb l'alemany, els llibres estan adaptats a les seves edats i són més visuals". A més, els que ja tenen un bon nivell de comprensió i parla poden aprofitar les estades i cursos a Alemanya i Àustria per a nens de 12 anys en endavant que organitza l'Institut Goethe. N'hi ha d'específics que fusionen alemany i futbol.