Criatures 29/03/2014

Aprendre la llengua a destí

Fórmules adreçades als adolescents perquè puguin aprendre la llengua en immersió al país d’origen

Laura Pinyol
4 min

En els pròxims dies s’han de conèixer els resultats de la tercera avaluació de la Generalitat als alumnes de quart d’ESO, però amb dades encara de l’any passat, l’anglès -tot i millorar respecte a l’any 2012- segueix sent la segona matèria bàsica, després de les matemàtiques, amb pitjors resultats entre els adolescents catalans. Un 20% d’alumnes suspenen, dins d’un conjunt d’un 36,8% que tenen un nivell global baix.

En un món globalitzat on l’anglès ha esdevingut la lingua franca moderna, i on el coneixement de llengües és un capital de primer ordre per a les futures oportunitats laborals i la formació acadèmica, és normal que molts pares es plantegin com millorar les competències lingüístiques dels seus fills adolescents.

Allà on es parla

Són moltes les empreses amb finalitats educatives que ofereixen possibilitats de seguir cursos a l’estranger. Una de les més importants, establerta a Barcelona, és EF Education First, fundada l’any 1965, amb 500 escoles repartides per tot el món i oficines en 52 països. A banda de les clàssiques estades a l’estranger en campaments d’idiomes per a alumnes de 8 a 17 anys, que s’adapten a la temporalitat que desitgi cada alumne, des d’una setmana a uns quants mesos, EF Education First ofereix programes de cursos escolars tant d’ESO com de batxillerat.

Els cursos de batxillerat per a estudiants estrangers s’estructuren en dos programes diferents. El primer és el Batxillerat Internacional, una marca per ella mateixa que està regulada arreu del món, i que facilita l’accés posterior a pràcticament totes les universitats. Aquest programa pot seguir-se en una escola pròpia de l’EF Education First amb estades en famílies o residències d’Anglaterra, els Estats Units i el Canadà, o en una escola local del país de destí, el Regne Unit, els Estats Units o Irlanda.

L’altre programa és el Batxillerat a l’Estranger, que implica marxar i adaptar-se al sistema educatiu del país escollit, per exemple, del català al nord-americà. En aquest cas no totes les assignatures són convalidables.

Preneu te o cafè?

Irene Boada és una catalana establerta a Belfast que dirigeix l’agència The English Door amb l’objectiu de promocionar els cursos acadèmics en colleges d’Irlanda del Nord. La seva vida va fer un clic quan l’any 1993 va anar a fer un Erasmus a la Universitat de Queen’s. Venia d’una UB amb aules massificades i una manera d’aprendre “molt teòrica i jeràrquica”, i va trobar-se una classe amb una dotzena d’alumnes on el primer que el professor va preguntar-los era “qui prenia cafè i qui prenia te”, mentre els en preparava i els en servia tot impartint la classe.

La va sorprendre sentir “aquella frase tan bonica, How can I help you?, a tot arreu” i va voler dur-hi catalans perquè coneguessin l’experiència d’un “ensenyament pràctic, flexible i gens autoritari, partint de la relació d’igual a igual” i fonamentada en “un gran respecte”.

“No hi ha cap dubte que la millor manera d’aprendre l’anglès és la immersió, incomparable amb cap altre mètode”, assegura, i recomana l’estada “en una residència” encara que l’elecció d’anar a famílies segueixi sent majoritària.

La majoria de Grammar Schools, les escoles amb residència pròpia, tenen “molt bones instal·lacions esportives, biblioteques i un entorn natural dins del mateix college ”, i viure en comunitat “ajuda a millorar la confiança, el sentiment de col·lectivitat, la independència, la capacitat de relacionar-se i entendre l’altre, la responsabilitat, el respecte, descobrir nous interessos i fer amistats per a tota la vida”.

Inversió o cost

Enviar un fill un o dos anys a l’estranger té un cost i el més segur és que no estigui a l’abast de la majoria de famílies, tot i que l’experiència pugui arribar-se a considerar com una inversió de futur. Els preus dels cursos de secundària o batxillerat que ofereix l’EF Education First poden variar si l’ensenyament es fa en un centre públic (High School Year) a partir d’uns 9.450 euros o en un de privat (Internacional Academy) amb preus d’uns 29.000 euros en cursos de 3r i 4t d’ESO o 27.800 euros en cursos del batxillerat. L’opció irlandesa The English Door se situa entorn dels 11.400 euros a l’any, amb estudis i habitatge inclosos.

Intercanvis

Una de les modalitats que molts instituts públics del nostre país ofereixen als alumnes per conèixer in situ la llengua que estudien són els intercanvis. La Núria Cardona és professora d’alemany i anglès i coordinadora de les activitats extraescolars a l’Institut Pere Calders (Cerdanyola del Vallès), ubicat dins del Campus de Bellaterra de la Universitat Autònoma de Barcelona. L’any 2005 va posar en marxa el primer programa d’intercanvis amb Estocolm i el 2007, aprofitant els alumnes que estudiaven alemany com a segona llengua estrangera, va iniciar l’intercanvi amb Hamburg. Aquest mateix any han començat el programa amb un institut d’Amsterdam per aprofundir en l’anglès i l’any que ve s’hi sumarà un intercanvi amb Budapest.

L’intercanvi inclou l’estada en família, el transport i les visites a llocs emblemàtics que es facin a cada ciutat, i les famílies dels alumnes de l’institut “només paguen els 300 o 360 euros que pot costar-nos el vol”. La Núria fa una valoració “molt bona” de l’experiència, perquè permet als alumnes adonar-se que “poden utilitzar la llengua que estudien per posar-la en pràctica i comunicar-se amb gent de tot arreu”. Oferir als adolescents que s’inscriuen al programa aquesta setmana d’intercanvi amb la família de l’altre alumne al seu país i al nostre “els eixampla la ment” i aprenen “a conviure amb altra gent”. Una oportunitat de “viure una gran experiència”. Aprendre idiomes per adonar-se que el món és molt gran.

stats