21/03/2015

Alumnes al Parlament

2 min

Fa dues setmanes vam fer una visita al Parlament de Catalunya amb alumnes de 3r d’ESO. Asseguts a les darreres fileres de l’hemicicle, professors i alumnes vam escoltar les explicacions del guia, que ens va deixar ben clar que és imprescindible que els nostres joves sàpiguen que la Ciutadella va ser construïda com a símbol de repressió contra els mateixos barcelonins per la derrota del 1714, i que aquell edifici va fer les funcions d’arsenal d’armes. El guia els va explicar també que el president Macià el va inaugurar com a Parlament el 1932 i que aquella sala on hi havia els representants del poble va restar tancada tota la llarga dictadura de Franco.

El guia ens va ensenyar les funcions dels 135 escons i com voten els diputats. Ens va parlar de la importància de protegir i valorar aquell lloc per assegurar-nos un futur en democràcia i llibertat. Una vegada vam tornar al carrer, no em vaig poder estar de preguntar als meus alumnes què els havia semblat tot plegat. Alguns em van dir que era molt bonic però que amb la crisi que hi havia podien estalviar-se tanta columna de marbre i repartir més la riquesa entre els catalans pobres. Jo vaig respondre dient que el luxe venia de lluny, de la intenció de convertir el palau en residència reial feia més d’un segle, però això no els va interessar entendre-ho.

Un món llunyà

Uns quants em van indicar que aquell món els quedava molt lluny de la seva realitat. Crec també que la majoria encara és massa jove per saber valorar què simbolitza el Parlament, i la importància de poder votar. Ells pensaven més a trobar-se gent famosa, que això sí que ho entenen i els excita. Poder dir a casa que han vist algú que surt a la tele. Uns minuts després només els professors parlàvem de la visita, mentre que ells preferien menjar patates, remenar el mòbil i fer safareig sobre les noves parelles que s’havien format aquell mateix matí. Això els va exaltar molt, fins i tot van cantar el típic “¡que se besen! ” mentre corrien per aquells terrenys on s’havien torturat i executat molts ciutadans que demanaven llibertat. En matins així t’adones de la importància de conèixer la història i per què sempre s’ha volgut controlar el que expliquem a les aules i fora d’elles.

stats