19/02/2021

Valors i… devaluacions

2 min

La celebració a tutoria ha anat d'allò més bé: una commemoració de la pau amb lectura de textos, acoloriment col·lectiu de mandales, projecció d'imatges de referents del tema com Martin Luther King, Gandhi i la mare Teresa de Calcuta, videoclip de l'Imagine de John Lennon amb interpretació conjunta a flauta, i, com a gran final, el Compromís per la Pau, redactat –seguint alguns hàbils suggeriments de les tutores– i llegit a cor per la classe. Ha sigut preciós (i les fotos penjades a les xarxes quedaran superbé, ideals de cara a les jornades de portes obertes). 

I al sortir de la celebració, tot anant cap al pati, dos alumnes engeguen una discussió que passa de les paraules als fets en una escalada violenta que enriu-te'n tu de l'Orient Mitjà, i cal separar-los quan ja s'estan esgarrapant mentre es diuen el nom del porc. 

Desolació. Què ha passat? Com és possible?

A les escoles es treballa molt. I es treballa de tot: tangibles (que podrien ser les assignatures pures i dures) i intangibles (que podrien ser els valors). Sovint els intangibles es concentren en les tutories, en sessions preparades per les abnegades tutores o en tallers organitzats per experts o entitats, portats a l'aula i supervisats… per les abnegades tutores. Al llarg de la seva vida escolar, un alumne pot haver estat exposat a hores i hores i hores de treball de valors. Benintencionat… i que fa poc forat

De vegades tinc la sensació que els alumnes estan seguint una mena de catequesi laica, que els estem entrenant perquè diguin allò que pensen que volem sentir. "Imagineu el món", els diem. I ells responen obedients: "Que no hi hagi més guerres", "Respecte per a tothom", "Igualtat", "Que s'acabi la fam al món"... però res de tot això suposa una implicació personal. Ni la seva com a alumnes ni la nostra com a mestres.

Com totes les coses importants de debò, els valors han d'impregnar toootes les assignatures i s'han de fer presents en la persona dels mestres. ¿Són presents, els valors, en les nostres matemàtiques, literatura, ciències, tecnologia, llengües..? ¿I en la nostra manera d'ensenyar-les?

No sempre tinc coses a dir, però això sí que us ho diré: mestres, hem d'encarnar els valors, assumir-los personalment (si de debò hi creiem), i fer-los vius en les assignatures. Que no se'ns devaluïn els valors!

stats